I början på december ska budgeten för Skåne klubbas i regionhuset i Kristianstad. Alliansen vill dra ner på det som de inte betraktar som sin kärnverksamhet, det vill säga sådant som inte handlar om sjukvård och kollektivtrafik.
Det innebär 18 miljoner mindre till kulturnämnden nästa år, om Alliansens budget går igenom.
– Vi behöver spara pengar och alla måste dra sitt strå till stacken så vi drar ner på projekt, administration, tjänstemän på regional utveckling, personalnämnden, regionsstyrelsen och lite på kulturen, säger Carl Johan Sonesson (M), ordförande i regionstyrelsen.
Sverigedemokraterna har tidigare aviserat att de tycker att kulturen i Skåne ska få mindre pengar.
– Vi tycker att vi ska spara ungefär tio miljoner mer än vad Alliansen vill. Vi tycker till exempel inte att alla skattebetalare ska vara med och betala för biljetterna till Malmö Opera, säger Niclas Nilsson (SD), gruppledare i region Skåne.
Kritik mot neddragning
Kulturnämndens budget för 2018 omsluter 521,2 miljoner kronor. Regionbidraget från regionfullmäktige är 320,5 miljoner kronor. Resten kommer från staten. Nästa år vill Alliansen dra ner kulturbudgeten med 17, 8 miljoner till 302,7 miljoner.
– Jag tycker det är kortsiktigt att dra ner på kulturen. I vårt samhälle behövs kulturen, den är viktig, säger Michael Bojesen, vd och chef för Malmö Opera.
Han ser med oro på att politikerna vill dra ner på anslagen. I år har operan fått ungefär 50 miljoner från region Skåne.
– Vi ser att personer som flyttar till Skåne efterfrågar bra kultur och kultur fungerar som en sammanhållande kraft, säger Michael Bojesen.
Politker vill ha sponsorer
Det finns ett uppdrag från politikerna att kulturen ska vara för alla, att den ska vara lättillgänglig och att den ska förebygga ohälsa. Nu vill Alliansen att privata sponsorer ska vara med och betala till kulturen.
– Det är rimligt att de hittar sponsorer precis som idrotten gör, säger Carl Johan Sonesson (M).
Michael Bojesson säger att de på operan arbetar med olika samarbetsprojekt med näringslivet och stiftelser. Det finns till exempel en mastersutbildning på operan som finansieras med externa pengar.
– Vi kan och vill gärna samarbeta med näringslivet men de kan och ska inte vara med att finansiera driften. De kan gå in i enskilda projekt eller hjälpa till när vi ska få ett hållbart operahus men det är en fara om de kommer in och vill påverka utbudet eller vill göra om våra ritningar, säger Michael Bojesson.
Gammal svensk tradition
Gitte Grönfeld Wille, kulturchef i region Skåne, är av samma uppfattning.
– Det är en gammal tradition i Sverige att kulturen ska vara offentligt finansierad. Det är en strukturell och kulturell förändring som måste ske om andra aktörer ska in och betala.
I Sverige är den offentliga finansieringen av kulturen väldigt hög, 80-85 procent betalas med skattemedel.
– I Danmark är det 60-65 procent och i England ungefär 30 procent, säger Gitte Grönfeld Wille.
Hon betonar att det inte finns skattelättnader för företag som sponsrar kultur i Sverige och att det hittills har varit ett hinder för privat kultursponsring.
– Det kräver ett nytt mindset om fler källor än den offentliga ska bekosta kulturen. Det är en tuff utmaning för politikerna.
Välfärdstanken hotas
Gitte Grönfeld Wille ser med oro den populismen som hon ser i flera länder i Europa.
– Den solidariska tanken att alla ska betala till välfärden håller på att erodera. Hit räknas kulturen och precis som alla får betala för sjukvård och skolor, även om de inte använder dem, får alla vara med och betala för bibliotek, teatrar och museum.
Den 10 och 11 december ska region Skåne ta beslut om 2019-års budget. I början på det nya året ska de nya nämnderna och styrelserna sedan träffas och fördela pengarna inom sina respektive områden.