Klas Nelfelt står i kavaj och tecknar till vänster. Till höger sitter han framför en dator med lättläst text som lyder ”personer med dövblindhet bör 1177 inkludera fler alternativ...”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
GDPR och datasäkerhetsskäl sätter stopp för mejl och SMS inom vården. Se 1177/Inera svara på Klas Nelfelts kritik i videoklippet. (Teckenspråk och svenskt tal finns) Foto: Antonia Rodrigues da Silva/SVT

Därför kan vården inte använda mejl och SMS – FSDB efterlyser enklare verktyg

Uppdaterad
Publicerad

Hur kan användningen av 1177:s hemsida och digitala tjänster förenklas, till exempel för personer med dövblindhet? Det undersöks i veckans avsnitt av 15 minuter på teckenspråk.

– Det är för många olika steg för att komma fram till informationen man letar efter, och att söka är nästan omöjligt. Det är för svårt att använda 1177 och därför är det många som bara struntar i det, berättar Klas Nelfelt som är ordförande för Förbundet Sveriges Dövblinda FSDB.

Användare testar och utvärderar nya funktioner

I studion svarade Christel Bengtner, sektionschef för 1177:s e-tjänster på företaget Inera, att hon håller med om att sidan inte fungerar optimalt, och att det är ett pågående förbättringsarbete med att man lättare ska hamna rätt i gränssnittet.

15 minuter på Teckenspråk

– När vi utvecklar nya funktioner gör vi alltid användartester med olika grupper, och man kan alltid ringa eller skriva till vår support om man upptäcker något som inte är tillgängligt, förklarar Christel Bengtner.

Tillgängligheten granskas även externt

Hennes kollega, affärsområdeschefen Sofie Zetterström på Inera berättar att hemsidan ständigt förbättras.

– Vi använder också olika typer av extern expertis som som gör granskningar och genomgångar. Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har gått igenom hela 1177 och kommit med massor med påpekanden som vi har åtgärdat, så det är något som vi arbetar med kontinuerligt, säger Zetterström.

I videoklippet får du till exempel veta varför 1177 måste använda system med inloggningar istället för att sköta kommunikationen via lättåtkomliga verktyg som mejl och SMS.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

15 minuter på Teckenspråk

Mer i ämnet