Ny kampanj ska få svenskar att snåla med elen

Uppdaterad
Publicerad

På bussar, i tv och radio liksom sociala medier. Överallt lanserar nu Energimyndigheten sin kampanj för att få svenska hushåll att spara el.

Under ett par veckors tid kommer svenskar att få se och läsa informationsmaterialet från Energimyndigheten i allt från kollektivtrafiken till radio- och tv-sändningar, liksom på olika former av sociala medier-kanaler.

Värmen ska sänkas

Under paroller som ”Sänk värmen inomhus. Nu hjälps vi åt att spara el”, eller ”Tänk efter vad du använder el till. Varje sparad kilowattimme gör skillnad”, ska de svenska hushållen hjälpas åt att minska energiförbrukningen och därmed undvika en annalkande elkris.

Ekonomi – Teckenspråk

Kampanjen kommer efter förra veckans krispaket från EU-håll där man enats om att elförbrukningen ska sänkas i alla länder med fem procent under de mest kritiska perioderna under dygnet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ekonomi – Teckenspråk

Mer i ämnet