kvinna står vid ett studiobord, i bakgrunden syns en skärm med en bild på en person som använder 1177.se. Till höger en mobil där en tecknad figur av en läkare syns på skärmen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videoklippet berättar Ineras sektionschef Christel Bengtner mer om hur många regioner som använder just 1177:s chattfunktion och om de andra alternativen som finns på marknaden. (Teckenspråk och svenskt tal finns) Foto: SVT (bilden är ett montage)

Olika vägar för att kontakta vården beroende på var du bor: ”Regionerna bestämmer”

Uppdaterad
Publicerad

Varför ger sjukvården i vissa regioner möjligheten att chatta och skriva med sin vårdcentral, medan andra regioner inte har någon sådan tjänst? Den frågan diskuteras i veckans 15 minuter på teckenspråk.

Vissa regioner använder Ineras chattverktyg ”1177 direkt”, medan andra regioner har upphandlat eller utvecklat egna appar för att patienter ska kunna chatta med vården. En sådan ingång till vården finns dock inte överallt, eftersom det är frivilligt för varje region hur de strukturerar vårdflödet.

Vill göra vården mer jämlik

Företaget Inera som utvecklar 1177.se och e-tjänsterna där betonar att makten inte ligger hos dem, utan hos politikerna och tjänstemännen i regionerna.

15 minuter på Teckenspråk

– Vi kan inte bestämma eller styra över regionerna – det är ju tvärtom. Det är otroligt spretigt, men vi på Inera/1177 försöker på olika sätt övertyga regionerna och de privata vårdgivarna att utbudet av kanaler och digitala tjänster ska vara så jämlikt som möjligt över Sverige, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 och kunskapstjänsterna på Inera.

”Svårt att navigera”

Sofie Zetterström fortsätter:

–Det är svårt för vilken invånare som helst att navigera om man inte riktigt vet vart man ska i vården, även om man inte har en funktionsnedsättning.

I videoklippet berättar Ineras sektionschef Christel Bengtner mer om hur många regioner som använder just 1177:s chattfunktion och om de andra alternativen som finns på marknaden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

15 minuter på Teckenspråk

Mer i ämnet