Vissa regioner använder Ineras chattverktyg ”1177 direkt”, medan andra regioner har upphandlat eller utvecklat egna appar för att patienter ska kunna chatta med vården. En sådan ingång till vården finns dock inte överallt, eftersom det är frivilligt för varje region hur de strukturerar vårdflödet.
Vill göra vården mer jämlik
Företaget Inera som utvecklar 1177.se och e-tjänsterna där betonar att makten inte ligger hos dem, utan hos politikerna och tjänstemännen i regionerna.
– Vi kan inte bestämma eller styra över regionerna – det är ju tvärtom. Det är otroligt spretigt, men vi på Inera/1177 försöker på olika sätt övertyga regionerna och de privata vårdgivarna att utbudet av kanaler och digitala tjänster ska vara så jämlikt som möjligt över Sverige, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 och kunskapstjänsterna på Inera.
”Svårt att navigera”
Sofie Zetterström fortsätter:
–Det är svårt för vilken invånare som helst att navigera om man inte riktigt vet vart man ska i vården, även om man inte har en funktionsnedsättning.
I videoklippet berättar Ineras sektionschef Christel Bengtner mer om hur många regioner som använder just 1177:s chattfunktion och om de andra alternativen som finns på marknaden.