Hur många anmälningar patientnämnderna får varierar från region till region.
Till exempel fick patientnämnden i Region Stockholm förra året 43 anmälningar om tolktjänsten medan Region Örebro län fick 2 anmälningar.
(Artikeln fortsätter under bilden)
– Om vi ser signaler på att flera har klagat på samma sak så behöver vi utreda det för att skapa förbättringar, säger Pia Bornevi, förvaltningschef inom patientnämnden i Region Stockholm.
Klagomålen sammanfattas i en rapport kallad för principärenden. De ges sedan till de förtroendevalda i patientnämnden.
Så gör du en anmälan till patientnämnden
Pia berättar att det finns flera sätt att göra en anmälan till patientnämnden.
– Man kan ringa till patientnämnden genom texttelefon eller med en teckenspråkstolk. Vi hjälper till att skriva en anmälan.
Det går också att göra en anmälan genom 1177.se eller genom att fylla i en blankett.
– Varje anmälan är viktig, säger Pia.
Vad gör patientnämnden?
- Patientnämnden finns i alla regioner. De är fristående från hälso- och sjukvården.
- Patientnämnden tar emot klagomål på hälso- och sjukvård som drivs av regioner, eller som har avtal med regionen. Syftet är att förbättra kvaliteten på vården.
- Patientnämnden kan inte avgöra om sjukvårdspersonalen har gjort eller fel. Det är en fråga för de ansvariga i vården eller för Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
- Att kontakta patientnämnden kostar ingenting.
Källa: 1177.se