Petter Stordalen i SVT:s Morgonstudion. Foto: Johan Nilsson / TT / SVT

Petter Stordalen om svenskarnas flygskam: ”Löser ingenting”

Uppdaterad
Publicerad

Resebolaget Vings nya ägare, Petter Stordalen, menar att flygskam inte kommer lösa klimatfrågan. I stället menar han att riskkapitalisterna bör investera i ett mer hållbart resande.

Under tisdagen blev det klart att Petter Stordalen, den norska miljardären, blir ny ägare för resebolaget Ving efter att moderbolaget Thomas Cook gått i konkurs i september i år.

På torsdagen gästade Stordalen och Vings vd Magnus Wikner, SVT:s Morgonstudion och för att svara på hur de ska göra Ving lönsamt igen, i och med förändrade resvanor och svenskarnas flygskam.

– Vi är det enda semesterföretaget som klimatkompenserar hela resan, alla flygresor, bussresor och hotellen. Dessutom är vår semesterform kanske den klimatsmartaste, vi optimerar bokningarna och fyller våra flygplan och hotellen helt. Sedan är inte det nog, utan vi måste fortsätta arbeta, menar Magnus Wikner vd för Ving.

Petter Stordalen menar att den svenska flygskammen inte kommer att lösa klimatfrågan.

– Flygskam löser ingenting. Vi behöver nya energiformer. Idag finns hybridbilar och det kommer att komma biobränsle för flyg, men det finns inte bara en lösning utan det finns många, så som mat och energi. Exempelvis är solenergi för första gången billigare än kol och det sker en stor förändring i världen som vi riskkapitalister måste ta vara på, säger Petter Stordalen.

Många oroliga för klimatpåverkan

Forskaren i hållbara konsumtionsmönster, Jörgen Larsson vid Chalmers tekniska högskola styrker att charterresandet kan var bättre för miljön än exempelvis reguljärflyg, men vill inte kalla det klimatsmart.

– De har högre beläggningsgrad än reguljär trafik, de ligger lite lägre än reguljär på sina utsläpp, runt 10–15 procent lägre. Men att kalla det för klimatsmart, det är lite att ta i. En resa under en vecka i Medelhavet orsakar lika mycket utsläpp som den årliga nivån för alla utsläppsområden, mat, transport, boende och så vidare för en person. Som vi behöver komma ner i till år 2050 för att nå klimatmålen, säger Larsson.

Klimatinvestering istället för klimatkompensation

Larsson menar att det finns en kritik mot metoden klimatkompensation då det i praktiken är långt ifrån samtliga fall som bidrar till minskade utsläpp. 

– Själva motivet med det handlar om att upprätthålla verksamhet med charterresor vilket medför bibehållna höga utsläpp, säger Larsson och fortsätter:

– Jag tycker till och med att det är fel att använda begreppet klimatkompensation om det inte handlar om helt säkra negativa utsläpp. Man kan använda begreppet klimatinvesteringar istället när man använder pengar till olika klimatändamål.  

Varför tror du att Stordalen då säger att det är fritt fram att flyga? 

– Jag tolkar det som ett affärsmässigt uttalande. De är väldigt pressade i flygbranschen och har länge försökt med metoden klimatkompensation, som är en tveksam strategi, säger Larsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.