Inför kampanjen var Polismyndigheten i kontakt med bland annat Försäkringskassan, som också använt sig av influencers i marknadsföringssyfte, för att få tips. Foto: Lars Pehrson/TT

Polisen anlitade influencers för att göra reklam

Uppdaterad
Publicerad

Under hösten anlitade polismyndigheten flera influencers för att göra reklam för polisutbildningen, till en kostnad av 350 000 kronor.

– Vi ville prova och vi gjorde det inte i jättestor skala, säger Lena Glennert, kommunikationsstrateg på Polismyndigheten.

I samband med ansökningarna till polisutbildningen två gånger om året gör polisen reklam för att locka fler sökande.

Höstens kampanj, i november 2018, bestod bland annat av inlägg på Instagram där influencers uppmanade sina följare att söka till utbildningen. Totalt betalade Polismyndigheten 350 000 kronor för att 12 influencers skulle lägga ut två inlägg var.

– Målgruppen är 18-35 år och vi kände att vi behöver titta på olika sätt att nå den, säger Lena Glennert, kommunikationsstrateg på myndigheten.

Några av de som deltog i kampanjen var författaren och retorikexperten Elaine Eksvärd, pr-konsulten Daniel Redgert och dansaren Tobias Karlsson. Och bland de utvalda profilerna är träning och hälsa är ett återkommande tema.

”Flickan på bilden till höger hade behövt en hjälte i blå uniform och som det ser ut behöver vi fler sådana hjältar – poliser!” skriver Elaine Eksvärd i sitt betalda inlägg. ”...man kan jobba med alltifrån att vara polisrytt till bombtekniker. Otroligt ju!” skriver Daniel Redgert i inlägget som samlas under hasthagen #blipolis. Foto: Skärmdump @elaineeksvard, @danielredgert/Instagram

– Vi valde inte de största, dyra utan valde de med lite färre följare och sådana vi trodde kunde nå målgruppen. Flera var i genren träning och hälsa och några inom livsstil. Några sa nej och några hörde själva av sig och ville samarbeta, säger Lena Glennert.

”Fick positiv respons”

Ett krav var att personerna de valde att samarbeta med inte skulle vara dömda för brott och inte heller ha en liberal syn på narkotika. Enligt Lena Glennert var kampanjen lyckad.

– Det är en del av vår mix i aktiviteter, det här var en ganska liten del och vi tyckte själva att det var positivt. Influencerna själva tyckte också att det var kul och fick positiv respons från sina följare. Det här var lite roligare än vad vi brukar göra, säger hon.

Om de kommer att utforma vårens kampanj på samma sätt är inte bestämt.

– Jag skulle kunna tänka mig att göra det igen, hittar man rätt personer och använder det på rätt sätt ser jag inget hinder, säger hon.

Har ni fått någon negativ respons?

– Nej i stort sett ingenting, i flödena finns det alltid någon som inte gillar polisen, men ingenting kring själva samarbetet.

I sociala medier har markadsföringskampanjen nyligen uppmärksammats igen. Medan en del ifrågasätter varför Polismyndigheten använder sig av influencers anser andra att det är ett annonsstrategi som många i dag använder sig av och att det inte är några konstigheter att även en myndighet som Polisen gör det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.