Galleria anmäls för trosreklam

Uppdaterad
Publicerad

Sturegallerians reklam för spetstrosor till fars dag med budskapet ”Please, please him” har skapat upprörda känslor.

I Sturegallerian i Stockholm hänger annonser inför fars dag som inträffar på söndag. Bilder på olika presentförslag med texten ”Please, please him”, pryder väggarna i gallerian.

I år har man testat ett nytt grepp på högtiden – förutom attiraljer som strumpor och slipsar hoppas gallerian också sälja kvinnounderkläder med texten. Det rapporterar Metro i dag.

En bild på lila spetstrosor med just uppmaningen att ”behaga” alla pappor väcker nu upprörda känslor på nätet.

”Äckligaste någonsin” – på den egna sajten

På gallerians egen hemsida kan man lätt ta del av kritiken. Det finns nämligen ett automatiskt Twitter- och Instagram-flöde där de senaste kommentarerna angående Sturegallerian hamnar.

”Äckligaste Fars dagsannonsen någonsin! Budskapet på trosreklamen i Sturegallerian ”Behaga honom”, skriver en användare på Twitter.

”Nästan lite komiskt hur Sturegallerian misstolkat Fars Dag”  tycker en annan.

Reklamobudsmannen Elisabeth Trotzig säger till SVT Nyheter att två anmälningar hitills kommit in som rör Sturegallerians annonser. Men hon berättar att det inte enbart handlar om bilden med trosorna.

– Det förefaller vara två olika enheter man reagerat på. En med en spets-bh och fluga och den andra en liten trosa.

”Vi ångrar annonsen”

Maria Hjälmestål, marknadskoordinator på fastighetsblaget Jones Lang Lasalle som förvaltar Sturegallerian, skriver i ett mejl till SVT Nyheter att det ”är olyckligt om vissa känner sig förolämpade av Sturegallerians Fars Dag kampanj” och att man nu tagit bort de annonser som anses kränkande.

”Vi stod i valet mellan att kommunicera enbart klassiska och mer traditionella presenter till Far, eller att lägga till ett överraskningsmoment- ett sk disruptivt kommunikationsgrepp- som bejakar att mammor ger presenter till sina män. Ty i dagens intensiva mediaklimat behövs ibland mer än bara konventionella grepp för att sticka ut i bruset. Ett val vi dock idag ångrar och ber om ursäkt för, och som sagt därmed dragit tillbaka” skriver Maria Hjälmestål.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.