I tisdagmorgonens upplaga fanns bilden som snabbt spreds i sociala medier. Foto: Skärmdump Metro.se

Sturegallerians trosor var diskriminerande

Uppdaterad
Publicerad

De uppmärksammade reklamaffischerna i Sturegallerian som inför fars dag visade ett par lila spetstrosor och en bh med texten ”Please, please him” är både stötande och könsdiskriminerande. Det har reklamombudsmannen kommit fram till.

Sturegallerians fars dag-reklam väckte ilska och uppmärksammades stort i sociala medier. Kampanjen anmäldes av bland annat Sveriges Kvinnolobby. Organisationen ansåg den vara sexistisk och att den befäste schablonbilder om att kvinnors sexualitet är till förfogande för andra.

– Det är sexistiskt och kränkande att anta att kvinnors kroppar och sexualitet är en vara som kan ges till någon i present, i det här fallet var det dessutom nästan incestuöst. Många människor har hört av sig angående Sturegallerians reklam, det känns som att fler och fler har tröttnat och känner att det är dags att göra något åt den utbredda sexistiska reklamen i offentligheten, säger Johanna Dahlin som är organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby till SVT.

Många menade, i likhet med Sveriges Kvinnolobby, att reklamen anspelade på incest eftersom det traditionella förfarandet på fars dag är att ett barn ger presenter till sin far. Och just det tycks Reklamombudsmannen reagerat på.

Annonsören pudlade

Enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd framstår reklamen ”som stötande mot bakgrund av traditionen att barn ger presenter till sin pappa på fars dag”.

Annonsören var snabb med att pudla. Annonsen plockades snabbt ned och samarbetet med reklambyrån som tagit fram annonsen avbröts.

Reklamen strider mot artikel 1 och 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

– Vi är glada över att Sturegallerian valde att ta ner kampanjen, att avbryta samarbetet med reklambyrån och att Reklamombudsmannen nu fällt reklamen, säger Johanna Dahlin.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.