Sturegallerians fars dag-reklam väckte ilska och uppmärksammades stort i sociala medier. Kampanjen anmäldes av bland annat Sveriges Kvinnolobby. Organisationen ansåg den vara sexistisk och att den befäste schablonbilder om att kvinnors sexualitet är till förfogande för andra.
– Det är sexistiskt och kränkande att anta att kvinnors kroppar och sexualitet är en vara som kan ges till någon i present, i det här fallet var det dessutom nästan incestuöst. Många människor har hört av sig angående Sturegallerians reklam, det känns som att fler och fler har tröttnat och känner att det är dags att göra något åt den utbredda sexistiska reklamen i offentligheten, säger Johanna Dahlin som är organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby till SVT.
Många menade, i likhet med Sveriges Kvinnolobby, att reklamen anspelade på incest eftersom det traditionella förfarandet på fars dag är att ett barn ger presenter till sin far. Och just det tycks Reklamombudsmannen reagerat på.
Annonsören pudlade
Enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd framstår reklamen ”som stötande mot bakgrund av traditionen att barn ger presenter till sin pappa på fars dag”.
Annonsören var snabb med att pudla. Annonsen plockades snabbt ned och samarbetet med reklambyrån som tagit fram annonsen avbröts.
Reklamen strider mot artikel 1 och 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
– Vi är glada över att Sturegallerian valde att ta ner kampanjen, att avbryta samarbetet med reklambyrån och att Reklamombudsmannen nu fällt reklamen, säger Johanna Dahlin.