Dödsannonser blir mer personliga

Uppdaterad
Publicerad

I dag väljer allt fler nya, och mer personliga, sätt att förmedla sin bortgång.

Varje år avlider en procent av befolkningen. I Gävle dör omkring 100 personer. Och i tider när vi vill profilera oss, och göra avtryck har trenden även nått  den sista hälsningen. Dödsannonsen. Det traditionella korset är inte längre en given symbol i tidningsannonsen. Istället kan det vara en speciell modell av en grävmaskin, ett husdjur eller en favoritfrukt som får pryda annonsen.

– Det finns en trend att bli mer personlig. Det ligger mycket tanke bakom annonsen, tekniken gör det möjligt att rita själv eller scanna in bilder, säger Roger Bergel på Gävle begravningsbyrå.

Idag finns digitala kartotek hos begravningsbyråerna med 15-16000 symboler att tillgå. Produktionsbolag ritar ständigt nya bilder som en följd av ökad efterfrågan. Och det mesta går att ordna.

– Är man bestämd vad det ska vara, en speciell traktormodell till exempel, får vi leta i en instruktionsbok.

Nere i källarvåningen finns lagret med bland annat begravningskistor. Och även i valet av kista går det trender och önskemål om att ha något ipersonligt.

– Jag vet att vi skötte begravningsförberedelserna för en man som jobbat som brevbärare på Posten i många år. När han dog önskade han att få kistan i samma gula färg som brevlådorna. Då fick vi ringa till Posten och fråga efter deras färgkoder. Den kistas syntes, kan man säga, säger Roger Bergel.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.