Foto: TT

Rekordhöga böter för lastbilstillverkare

Uppdaterad
Publicerad

EU ger Volvo, Iveco, DAF, Daimler och MAN en rekordbot på mer än 27 miljarder kronor ( 2,93 miljarder euro). Det är det högsta bötesbeloppet som någonsin utfärdats för kartellbildning.

Lastbilstillverkaren AB Volvo och de fyra andra lastbilstillverkarna ska enligt EU-kommissionen under 14 års tid ha samverkat i en kartell som syftat till att rigga priser och skjuta fram krav på ny teknik för avgasrening.

”Daimler, DAF, Iveco, MAN och Volvo/Renault har bildat kartell. Nu måste de böta nästan tre miljarder euro totalt”, twittrade EU:s kommissionär för konkurrensfrågor, Margrethe Vestager.

Lastbilsjättar i kartellbindning

”Inte acceptabelt”

Vestager förde fram anklagelserna mot lastbilstillverkarna för två år sedan och bolagen har redan satt av stora belopp för att täcka de väntade böterna.

– Det är inte acceptabelt att MAN, Volvo/Renault, Damiler, Iveco och DAF, som tillsammans producerar ungefär 9 av 10 av Europas mellantunga och tunga lastbilar, var en del av en kartell istället för att konkurrera med varandra, säger Vestager vidare i ett uttalande enligt Reuters.

Daimler får betala mest

Den största delen av kartellböterna betalas av den tyska lastbilskoncernen Daimler, som får betala 1,01 miljarder euro. Volvo-aktien rörde sig inte nämnvärt på börsen efter beskedet.

Svenska Volvos nota hamnar på 670,4 miljoner euro (6,4 miljarder kronor) vilket ligger i linje med förväntningarna.

– Det här är en utredning som har pågått sedan januari 2011 och vi tycker att det är bra att det nu kommer till ett beslut. Vi har samarbetat fullt ut sedan den här utredningen startade, säger Volvos vd Martin Lundstedt till TT.

Volvo lovar bättring

– Vi vill lägga det här bakom oss, vi beklagar det beteendet och vi har gjort avsevärda förstärkningar när det gäller träning och förståelse runt konkurrenslagar, fortsätter Lundstedt.

Italienska Iveco åker på 494,6 miljoner euro. Bland andra bötfällda lastbilstillverkare finns DAF Trucks, som ägs av Paccar.

– De samarbetade kring prissättningen. Kostnaden för att uppfylla miljökraven hjälptes de åt med att vältra över på sina kunder, säger Margrethe Vesthager.

Medgett att de agerat i strid

De fyra bolagen har medgett att man har agerat i strid mot konkurrensregler och får därmed sina böter sänkta med 10 procent.

Utredningen av Södertäljebaserade Scanias eventuella böter till följd av kartellen fortsätter då bolaget inte velat göra upp med EU i frågan, vilket de andra har gjort i utbyte mot bötesreduktioner på 10 procent vardera.

Ingen överraskning

För Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken, kommer inte EU-kommissionens beslut som någon överraskning.

– Nyhetsvärdet är relativt litet eftersom man har reserverat för det här så när som på 20 miljoner euro. Och det är lite så det ska vara. Eftersom Volvo har varit med och samarbetat under hela utredningen så har deras jurister kunnat bilda sig en ganska exakt uppfattning om vad böterna blir, säger han.

Avsatte miljarder

Att Volvo avsatte ytterligare 2,3 miljarder kronor i slutet av juni berodde enligt Engellau på att ”man fick den sista pusselbiten på plats”.

– Sedan är det generellt sett inget vidare för branschen att det här sker. Det blir ett visst trovärdighetsproblem om man börjar funderar på hur mycket det här egentligen har påverkat vinsterna, säger Engellau.

FAKTA: LASTBILSKARTELLEN

EU-kommissionen dömer Daimler, DAF, Iveco, MAN och Volvo/Renault att betala böter på sammanlagt 2,9 miljarder euro (cirka 28 miljarder kronor) för kartellbildning.

Det totala bötesbeloppet är det högsta EU-kommissionen har dömt ut för kartellbildning.

Volvo och de fyra andra lastbilstillverkarna ska enligt EU-kommissionen under 14 års tid ha samverkat i en kartell som syftat till att rigga priser och skjuta fram krav på ny teknik för avgasrening.

Volvos böter för kartellbildningen hamnar på 670,4 miljoner euro (6,4 miljarder kronor). Högst böter får tyska Daimler betala, drygt 1 miljard euro. För italienska Iveco blir det 495 miljoner euro, medan DAF Trucks får betala 753 miljoner euro.

Källa: EU-kommissionen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Lastbilsjättar i kartellbindning

Mer i ämnet