Så genomskådar du butikernas säljknep

Uppdaterad
Publicerad

Kommer du ut från matbutiken med fler varor i kassorna än du planerat att köpa? Då har du förmodligen fallit för butikernas knep för att få oss att köpa mer.

Det är ingen slump att de flesta butiker har ett snarlikt upplägg. Placering av varor och utformning av butiker är noggrant genomtänkta efter ingående studier av människors köpbeteenden.

Men studierna kan även göra dig till en mer medveten konsument som inte inte faller för lockropen.

Här är butikernas knep:

Ingången

Vid ingången ska din köplust väckas. Där placerar handlarna ofta en färggrann vara som är attraktiv för ögat, till exempel blommor och frukt. Tanken är att du ska sakta ner och ställas in på att handla.

Vänstervarv

Väl inne i butiken mer eller mindre tvingas du att gå i vänstervarv genom butiksgångarna. Ett vänstervarv ökar försäljningen med tio procent visar forskning.

-Man tror att det det beror på två saker. Det ena är att man i länder med högertrafik automatiskt svänger åt höger när det är något i vägen. Och i butiken svänger man då in mot hyllorna på höger sida. Dessutom är de flesta högerhänta och det gör det lättare att ta något som är till höger istället för att behöva luta sig över kundvagnen för att ta tag i en vara, säger Jens Nordfält ekonomie doktor i butiksmarknadsföring på Handelshögskolan till SVT-programmmet Plus.

Hyllornas gavlar

Se upp med varor som är placerade på hyllornas gavlar. Gavlarna funkar som annonser. Om en vara placeras på gaveln så ökar försäljningen med minst 400 procent. Här placerar handlarna lockvaror, oftast en vara per gavel för att intrycket för dig som kund ska bli så starkt som möjligt.

Handlaren kan även plocka bort några varor på en nyutställd pall.

-Det ska se ut som om någon har varit där eftersom ingen vill ta första produkten, förklarar Nordfält.

Måstevaror

Så kallade måstevaror, det vill säga varor som i princip alla köper, till exempel mjölk, placeras längst in i butiken. Då ökar chansen att du plockar med dig något på vägen till mjölken som du ändå ska köpa.

Gratisbananer

Att en del butiker delar ut gratis bananer till barn är inte bara av omtanke om barnen. Om barnen får lågt blodsocker och blir griniga får föräldrarna mer bråttom och handlar mindre.

Godishyllorna

Att godis finns i stora mängder närmast kassorna är också en mycket genomtänkt strategi.

-När vi handlat allt som vi faktiskt behöver är vi som mest mottagliga för att göra impulsköp. Och när man kommer till kassorna så finns det godis och tidningar och sådant som man inte i första hand gick in för att handla, men som gärna slinker med ändå, säger Jens Nordfält till Plus.

Så undviker du impulsköpen

Så mycket som 80 procent av våra köp påverkas i butiken. Men det finns sätt att bli en mer genomtänkt konsument.

Inköpslista

Bara var tionde kund har en inköpslista. En enköpslista är kanske tråkig att skriva, men är effektiv mot impulsköp.

Var kritisk

Låt dig inspireras i butiken, men tänk efter en extra gång. Behöver jag varan?

När använda?

Ett sätt att motstå impulsköp är att tänka på när varan ska användas. Är det vid nästa frukost, lunch eller middag. Det kan hjälpa dig att förhindra onödiga köp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.