När uppropet sker förväntas samtliga elever ha sina kameror på datorn igång så läraren kan pricka av dem. När det blir egen tid för studier släcker en del elever sina kamera och vissa göra andra saker än att plugga.
– Man jobbar mer när kamerorna är igång för då ser läraren en hela tiden, säger Saga Chronström, som går första året på programmet restaurang- och livsmedel på Ystad Fria Läroverk.
Hon tycker det vore bra om lärarna krävde att eleverna skulle har kamerorna på under hela lektionstiden.
Viktigt med ansiktstid även på distans
Det går 158 elever på Ystad Fria Läroverk och de flesta eleverna har fjärrundervisning. Några enstaka får vara i skolan och få undervisning i klassrummet av sina lärare och vissa praktiska lektioner genomförs på skolan.
– Det är viktigt att eleverna känner att det hela tiden finns en lärare där som kan hjälpa dem och att lektionerna är varierande, säger Marita Klang, lärare i handel och marknadsföring.
Hon ger som exempel presentationer, par- och gruppdiskussioner som går genomföra via datorn.
– Det är mycket som går att göra digitalt. Det är viktigt att inte tappa ansiktstiden med varandra även om vi inte är i samma rum.
Hur mycket av detta tror du kommer att finnas kvar efter pandemin?
– Vi har ju elever ibland som inte mår bra psykiskt och som har svårt att ta sig hit så det här kan vara en möjlighet för dem att delta ändå på distans, säger Marita Klang.