Hör Saga Chronström om att ha lektioner på distans – och vad det gör för skillnad att ha kameran igång. Foto: SVT

Saga 16 år: ”Man jobbar mer när kamerorna är igång”

Publicerad

När eleverna på Ystad Fria Läroverk får undervisning via sin dator ska de sitta upp och inte ligga i en soffa eller i sängen.

– De ska ha kameran igång under närvarokontrollen och sitta upp som på en arbetsplats, säger Marita Klang, lärare i handel och marknadsföring på Ystad Fria Läroverk.

När uppropet sker förväntas samtliga elever ha sina kameror på datorn igång så läraren kan pricka av dem. När det blir egen tid för studier släcker en del elever sina kamera och vissa göra andra saker än att plugga.

– Man jobbar mer när kamerorna är igång för då ser läraren en hela tiden, säger Saga Chronström, som går första året på programmet restaurang- och livsmedel på Ystad Fria Läroverk.

105 elever om pandemin

Hon tycker det vore bra om lärarna krävde att eleverna skulle har kamerorna på under hela lektionstiden.

Viktigt med ansiktstid även på distans

Det går 158 elever på Ystad Fria Läroverk och de flesta eleverna har fjärrundervisning. Några enstaka får vara i skolan och få undervisning i klassrummet av sina lärare och vissa praktiska lektioner genomförs på skolan.

– Det är viktigt att eleverna känner att det hela tiden finns en lärare där som kan hjälpa dem och att lektionerna är varierande, säger Marita Klang, lärare i handel och marknadsföring.

Hon ger som exempel presentationer, par- och gruppdiskussioner som går genomföra via datorn.

– Det är mycket som går att göra digitalt. Det är viktigt att inte tappa ansiktstiden med varandra även om vi inte är i samma rum.

Hur mycket av detta tror du kommer att finnas kvar efter pandemin?

– Vi har ju elever ibland som inte mår bra psykiskt och som har svårt att ta sig hit så det här kan vara en möjlighet för dem att delta ändå på distans, säger Marita Klang.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

105 elever om pandemin

Mer i ämnet