Det var i december förra året som Riksteatern tillsammans med det samiska kulturcentret Aejlies utlyste ett konstnärsresidens i Dearna, Tärnaby, med fokus på koreografi och rörelse.
Man ville genom det nå urfolkskonstnärer på flera håll i världen och först ut att arbeta i Tärnaby i juni blir Baden Hitchcock från Australien för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”.
– Jag visste att detta var en global utlysning och att det skulle finnas många andra fantastiska urfolkskonstnärer som sökte, så jag kände mig mycket privilegierad att få denna möjlighet och kunna dela med mig av min resa som urfolkskonstnär, säger han till Riksteatern.
Arbetar i Taiwan
Han är dansare och koreograf uppvuxen i Sydney, med rötter från byn Mabaduan och Saibai i öregionen Torres Strait och även Hanuabada i Papua New Guinea. Sedan ett år tillbaka arbetar han som danskonstnär i Taiwan.
Efter honom kommer koreografen Tanja Andersson uppvuxen i Umeå och med rötter i Arjeplog och Tornedalen, men som nu bor och verkar i Göteborg.
Hon brukar i sina egna verk arbetar ofta med tillstånd och metoder som följer flöden i samisk kultur och natur.
– Det har varit ett sätt för mig att angripa min samiska identitet i relation till trassel, tystnad och mellanförskap, säger hon.
Samarbeta med Rimpi
I Tärnaby kommer hon att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi. . I projektet ”Mellan märg och ben”, vill de genom improvisation möta varandra, lokalbefolkningen och närområdet.
Det står också klart att Marit Shirin Carolasdotter blir projektledare i Jårrh. Hon är danskonstnär med urfolksbakgrund.
– Jag går in i det här projektet med en öppenhet och en vilja att lyssna in och realisera residenset på bästa sätt, säger hon.