Länsstyrelsen i Västerbotten sitter fortfarande med svar och yttranden som så småningom kan ge grönt ljus för VM-et som för andra året hålls i Västerbotten. Rallyt ifjol fick en tuff start när arrangören alltför sent konsulterade de berörda samebyarna.
– Denna gången har man haft en process som parallellt föregicks av konsultation med samebyarna. En sträckning har ändrats, konstaterar Garpebring, handläggare vid länsstyrelsen, som menar att man varit alltför sent ute även inför årets tävling.
Det är många som ska säga sitt och i sista rundan av yttranden som sträcker sig till den 4 januari är det allmän trafikpåverkan i anslutning till rallytävlingen.
Två månader före tävlingen ska tillstånden vara klara. Trots skarp kritik från ifjol är processen sent igång även inför årets tävling, något som länsstyrelsen beklagar.
– Jag var inte huvudhandläggare för ärendet kring rallyt ifjol, men man är dessvärre sent ute även denna gång, konstaterar Moa Garpebring.
Under förra året där tävlingledningen dröjde med avstämningen med samebyarna riktades mycket hat och hot mot samebyarna, något som gjorde att olika medier tvingades stänga ner sina kommentarsfält. I årets tävling är det andra samebyar som berörs.
Som SVT Sápmi tidigare rapporterat byttes VD och projektledare för Rally Sweden under 2022 och var först med ny ledning på plats i oktober. Förutsättningarna för bättre framförhållning lovas till 2024.
– Då ska vi börja med utvärdering och ny planering redan i maj, lovar Stefan Djerf, projektledare för tävlingen.