SVT Sápmi följde med på en geografilektion på Lugnviksskolan utanför Östersund.
Kommunen har anställt en förstelärare på halvtid för att ge pedagogiskt stöd till de andra lärarna.
– Jag åker runt i skolorna och där kan jag berätta hur vi egentligen tänker. De får också klart för sig att det är olika folk som har bott i Sverige, säger Åsa Blomqvist, samisk pedagogisk utvecklare.
”Viktigt att inte få sugrörsperspektivet”
Hon berättar om sitt arbete och vad hon vill förmedla.
– Det är viktigt att eleverna inte får sugrörsperspektivet att de bara ser majoriteten av Sveriges befolkning. I geografi jobbar vi med SVT-filmen ”Resan längs Indalsälven” och då har jag lagt till den samiska synvinkeln också som de ska titta närmare på.
Har lärare generellt tillräckligt mycket kunskap?
– Det tror jag inte att de har. De har ju själva inte heller fått lära sig det i skolan. Jag har läst nordiska språk på universitetet men vi läste ingenting om samiskan. Det är inte klokt, vi läste danskan, isländska, norskan men ingenting på samiska, säger hon.