Den ökade försäljningen tros bero på lanseringen av en webbshop och marknadsföringen i sociala medier.
– Vi tror att den här typen av storytellning där man får veta om hur man garvar renskinnen och sen syr kaffepåsen, gör att man blir mer benägen att köpa dem också, säger Juhán Niila Stålka, marknadskoordinator på Sámi duodji.
Kommer slå försäljningsrekord till hösten
Som det ser ut nu så kommer Sámi duodji att slå försäljningsrekordet redan i september i år.
– Vi slog ju rekord förra året, och det verkar som att vi kommer slå rekord i år också, säger Juhán Niila Stålka.
Kvinnorna som bestämmer
Juhán Niila Stålka berättar att kunderna efterfrågar hållbarhet och ekologiska produkter. Deras huvudsakliga målgrupp är svenska, samiska och utländska kvinnor mellan 35-65 år, både på webben och i den fysiska butiken i Jokkmokk.
– Det är de som brukar ta besluten om vilka paket och presenter man ska köpa till olika 50-års firanden och bröllopspresenter, säger Stålka.