När de första vintertecknen visar sig i norra delarna av Norrbotten känner Dan Persson en stark olust. Med halkan börjar nämligen saltbilarna att rulla ut för att sprida vägsaltet.
– Jag kan inte sova på nätterna av oro för vad som ska hända, säger Dan Persson.
Åker längs vägen dagligen
För honom innebär detta flera saker. Polisen ringer alla tider på dygnet, efter att trafikanter kört på renar. Då handlar det om att ta hand om dödade djur eller avliva skadade renar.
Det är Dan Perssons jobb. Han bevakar och ansvarar för fem mil av samebyns renskötselmarker, åretruntmarker, som E10:an skär igenom. Han åker längs vägen dagligen, vid alla tider på dygnet, för att försöka skrämma bort renarna från vägen.
– I höstas försökte jag få undan två yngre renar som jag förstod skulle gå åt. Jag skrämde iväg dem men de tog en lov och tog sig upp på E10:an hela tiden. Jag lyckades inte för det kom slutligen en bilist som körde på dem.
Sänkte hastigheten
För andra säsongen i rad har Trafikverket valt att satsa på sträckan mellan Gällivare och Hakkas. De har infört hastighetssänkning och varningsskyltar för renar.
Skyltarna har underlättat. Från Hakkas och söderut finns nu ett tiotal ren-varningsskyltar med blinkande ljus. Under den mörkaste perioden har Trafikverket också sänkt hastigheten efter sträckan – från 100 kilometer i timmen till 70 kilometer i timmen.
Åtgärderna med hastighetssänkning kombinerat med varningsskyltar och blinkande ljus har fått stor effekt för hur trafikanterna beter sig, menar Trafikverket.
– Som så mycket annat är hastigheten den stora boven i dramat, vare sig det handlar om vilt och ren-olyckor, eller andra olyckor på vägarna, säger Peter Jonsson, presskommunikatör hos Trafikverket.
Trafiken väntas öka
Men trots förändringarna har samebyn förlorat 160 renar i trafikolyckor sedan i oktober. Risken för allvarliga olyckor minskar – men renar fortsätter bli påkörda.
Och samtidigt väntas trafiktätheten öka kraftigt på E10 när de infrastrukturella industrisatsningar som planeras i Malmfälten drar igång i full skala. Det har kalkylerats på uppemot 80 procents ökning av trafikmängden.
Renskötaren Dan Persson är oroad.
– Jag vill att de slutar med saltet. När saltet sprids ut på vägen då blir det kaos, säger han.
Vägen började saltas 2014
Trafikverket startade saltning av Europaväg 10, under 2014. Tidigare har inte saltning förekommit i malmfälten, som omfattar Gällivare och Kiruna kommuner. Verket motiverade den nya åtgärden som en del i en satsning på ökad trafiksäkerhet. Halkbekämpningen sker ofta redan innan temperaturen faller för att hindra att vägbanorna fryser. Halka bekämpas med salt och sand. I Norrbotten används salt på de stora vägarna som har mycket trafik eftersom den anses effektivare.
Källa: SVT/Trafikverket