Bland kvinnor mellan 18 och 34 år står skönhetsrelaterade Youtubeklipp för 62 procent av det totala tittandet. Andelen prenumeranter i Youtube-kategorin ”Skönhet och mode” har fördubblats på 1,5 år.
Under 2015 hade sminkvideos 62,5 miljarder visningar på Youtube. Den globala marknaden för smink beräknas i år vara värd 63 miljarder US-dollar och annonsörer flockas kring Youtube-aktörerna.
Smink är onekligen en big deal. Men ska man se på sminkboomen som stärkande för kvinnor, en ohälsosam utseendefixering eller bara en kreativ hobby som vilken annan som helst? Vad håller vi på med?
SVT Edit ägnade en hel vecka åt smink under taggen #sminketsmakt.
Edit: Parisa Amiri gästades av tv-profilen och skönhetsbloggaren Kakan Hermansson och Lovette Jallow, som ligger bakom skönhetscommunityt Black Vogue, samt Agnes Braunerhielm, chefredaktör för magasinet Rodeo. Dessutom stod Julia Adams på vår livescen.
Vi har också undersökt hur foundationutbudet ser ut för olika hudtoner, letat upp gamla sminktrender i SVT:s arkiv, låtit feminister recensera Joakim Hillsons dänga ”Vacker utan spackel” och bett Sara berätta om vilken makt smink har i hennes liv i Edit: Stories och följt sminkets tidslinje från Cleopatra till Kardashians.
Följ oss i sociala medier för att inte missa något: Facebook, Twitter, Instagram.