Det är BOC Aviation som köper in sig med nära 12,7 procent av företagets aktier, rapporterar Svenska Dagbladet. Bolaget kan via en lång ägandekedja kopplas till den kinesiska staten.
Bolaget har valt att konvertera obligationslån till närmare 390 miljoner aktier och beskedet kommer samtidigt som Norwegian fått grönt ljus gällande statliga lånegarantier på totalt tre miljarder norska kronor.
– Det kan ha stor betydelse. Kina är en speciell ägare, den kinesiska staten är speciell och driver kinesiska intressen väldigt starkt, säger SVT:s ekonomireporter Kristina Lagerström.
Fler bolag köper in sig
Det är inte bara det kinesiska bolaget som köper in sig. Svenska Dagbladet rapporterar att även det irländska flygplansleasingsbolaget Aercap med över 1500 plan i sin flotta köper in sig med 15,9 procent.
– Hela den här uppgörelsen som Norwegian gjorde när man skulle rädda bolaget undan konkurs byggde på att de som leasar ut flygplanen tar över bolaget, det är konsekvensen av det här, säger Kristina Lagerström.
Skulle kinesiska staten kvarstå som storägare kan det enligt analytiker rita om kartan i den nordiska flygindustrin, särskilt vad gäller trafiken mellan Nordeuropa och Asien. Det ses dock som oklart i vilken utsträckning Norwegian med Kina som storägare kan räkna med ytterligare stödåtgärder från Norges regering ovanpå de stora lånegarantier som nu har beviljats.
92 procent av börsvärdet utraderat
Ett annat scenario är att coronakrisen för Norwegian slutar med att en etablerad flygbolagsägare, som den tidigare Norwegian-intressenten IAG, köper bolaget från de långivare och leasingbolag som i skuldrekonstruktionen fått kontroll över bolaget.
Skuldrekonstruktionen, som blev klar i veckan, har tryckt ned belåningsgraden i det kristyngda flygbolaget. Det gör att andelen eget kapital i Norwegians balansräkning nu uppfyller villkoren för tre miljarder i lånegarantier från den norska staten, skriver Norges näringsdepartement i ett pressmeddelande.
Vid lunchtid har Norwegian-aktien rasat 19 procent, vilket gör att 92 procent av bolagets börsvärde är utraderat sedan årsskiftet.