Norwegian ser ut att hålla sig över vattenytan. På en extrainsatt bolagsstämma under måndagen röstade en överväldigande majoritet av aktieägarna ja till ledningens krisplan.
Beslutet innebär att aktieägarna går från att äga 100 procent av bolaget till 5 procent – och flygbolagets skuldberg på drygt tio miljarder norska kronor till kreditgivare omvandlas till aktier.
Att aktieägarna ger grönt ljus för ledningens räddningsplan innebär däremot inte att företagets kris är avvärjd. Enligt flygexperten Jan Ohlsson riskerar coronapandemin att slå fortsatt hårt mot den norska flygjätten.
– Nej, krisen är inte över. Mycket hänger nu på hur covid-19 utvecklas och att folk vågar börja flyga igen, säger han.
Statligt stödpaket
Precis som SAS har Norwegian en stor andel flygningar på chartersidan – och inkomstbortfalllet under sommaren väntas bli stort, enligt Jan Ohlsson. Anledningen menar han är att länderna kommit i otakt kring när gränserna ska öppnas.
– Det är naturligtvis inte bra för flygbolagen. Bäst för dem hade varit om alla länder hade öppnat samtidigt, men så blir det ju inte.
På en presskonferens under måndagen sa Norwegians koncernchef Jacob Schram att han var lättad, men att mycket arbete återstår. Flygjätten hoppas nu få ta del av ett statligt stödpaket på 2,7 miljarder norska kronor i mitten av maj.
– Det kan låta mycket, men det är det egentligen inte. Viktigast för Norwegian är att covid-19 börjar klinga av och att flygningarna kommer i gång, säger Jan Ohlsson.
Kan få pengarna tillbaka
Coronakrisen har slagit hårt mot hela flygindustrin och tusentals svenskar har fått sina resor inställda. Men de som köpt sin resa via Norwegian kan nu börja hoppas på att få ersättning, menar Jan Ohlsson.
– De har lovat att betala tillbaka. Jag tror att man kommer att vara ganska noggranna med det och ta sitt ansvar. Men det kommer att ta tid.
Han konstaterar även att räddningen av Norwegian är viktig för att hålla flygpriserna nere.
– Det är glädjande för svenska konsumenter, eftersom det ger en balans i konsumentpriserna på flygbiljetter. Vi kommer att ha det mycket sämre ställt efter covid-19, så priserna kan helt enkelt inte gå genom taket om flygbolagen ska tro att de får finnas kvar.