Något som experterna är överens om är att sociala medier kommer att präglas av valåret 2022 på ett sätt som inte kommer gå oss obemärkt förbi.
– Drömmen om att bli en viral hit kommer att märkas i den kommande valrörelsen. Talskrivarna kommer ha sociala medier i åtanke med extra vassa oneliners och syrliga comeback-repliker, för att man hoppas att det ska delas vidare, säger mediestrategen Brit Stakston till SVT.
Casper Törnblom, partner och chef på kommunikationsbyrån 500 Stockholm, menar att både vänster- och högerblocket kommer hamra in att nationens framtid står på spel på alla tillgängliga plattformar.
Nischade profiler kommer bli stort
– Marknaden börjar mogna vilket betyder att olika profiler fyller olika syften. Framförallt tror jag på att nisch-profiler med färre följare men stor kunskap och trovärdighet inom olika områden kommer att påverka mest. Det kan handla om alltifrån skogen till vården eller antirasism, säger Törnblom till SVT, som också syftar på innehåll som är lättillgängligt och engagerande.
Stakston är inne på samma spår.
– Det viktigaste redskapet i sociala medier för det långsiktiga politiska engagemanget är mindre influencers, med starkt engagemang nära sina följare, som delar med sig av sitt politiska engagemang för olika frågor. Inte de stora nationella kampanjerna. Små rörelser som rör sig från plattform till plattform, menar hon.
Facebook blir den äldre generationens plattform
– 2022 blir året då Facebook bara används av boomers, då millennials uppfattas som sociala media-boomers och där alla äldre än 25 för första gången behöver förhålla sig till Tiktok, säger Törnblom.
Han tror också på att vi kommer få konsumera längre videor till skillnad från korta format som varit vanliga 2021.
– Tiktok höjde nyligen gränsen till tre minuter och Instagram Reels till 60 sekunder, en utveckling vi kommer se mer av nästa år.
Se en tillbakablick på medieåret 2021 i klippet ovan.