Sveriges konsumenter: ”Tiktok låter företag rikta vilseledande reklam direkt till barn”. Foto: TT/SVT

Hård kritik mot Tiktok: Utnyttjar och vilseleder barn med reklam

Uppdaterad
Publicerad

Smygreklam riktad till barn och obegripliga användarvillkor.

Domen mot videoappen Tiktok är hård i en ny rapport från den europeiska konsumentorganisationen BEUC.

– De utnyttjar barnen som ett slags levande reklampelare, säger Sinan Akdag, digital expert på organisationen Sveriges konsumenter.

Den mycket populära mobilappen Tiktok ger sina hundratals miljoner användare möjligheten att producera och dela videos där man dansar, sjunger eller utför tricks.

I Sverige används appen av omkring 70 procent av barnen mellan 12 till 15 år, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2020.

”Riktar vilseledande reklam till barn”

Den europeiska konsumentorganisationen BEUC har undersökt appen i en ny rapport redovisar man en lång rad fall av dold reklam riktad mot barn och unga.

Företag lanserar så kallade ”challenges”, alltså utmaningar där man uppmanar användarna att själva spela in videoklipp om deras produkter eller tjänster.

Organisationen Sveriges konsumenter upprörs över att Tiktok på det här sättet uppmuntrar företag att ”smygmarknadsföra” sig direkt mot barn.

– Man vill att det ska sprida sig viralt bland användarna på plattformen och målet är att det inte ska se ut som marknadsföring. Tiktoks affärsidé bygger delvis på att låta företag rikta vilseledande reklam direkt till barn, säger Sinan Akdag, digital expert på organisationen Sveriges konsumenter.

Anmälda till Konsumentverket

Sveriges konsumenter har anmält Tiktok till Konsumentverket och hoppas nu att regelverket ska stramas åt.

Idag finns ingen lag som förbjuder marknadsföring riktad till barn på internet. Däremot måste all reklam vara märkt som just reklam.

– Tiktok befinner sig troligtvis i en gråzon och vi vill att Konsumentverket ska titta närmare på det här. Men oavsett så är det ett oetiskt beteende av tiktok. Om det nu faller inom lagen borde man kanske kolla lite närmare på hur lagen faktiskt ser ut, säger Sinan Akdag.

Konsumentverket skriver i ett mejl till Kulturnyheterna att man ännu inte har hunnit ta ställning till anmälan.

Krångliga användarvillkor

I BEUC:s rapport riktas även kritik mot Tiktoks användarvillkor, som alla användare måste godkänna för att gå med i appen.

– Du möts av över 60 sidor väldigt komplicerad juridisk text som du behöver acceptera. Det handlar om barn och väldigt unga personer och det är väldig svårt för dem att förstå vad de skriver upp sig på, säger Sinan Akdag.

Kulturnyheterna har sökt Tiktok.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.