I takt med att den kinesiska modehandelsplattformen Shein svept över världen med det som brukar kallas ”ultra fast fashion” har kritiken mot bolaget växt.
Shein har tidigare anklagats för tvångsarbete och omfattande användning av giftiga kemikalier i produktionen av kläder.
Samtidigt har bolaget kritiserats för den negativa miljöpåverkan som kläderna som bolaget flyger in till Europa har.
En annan fråga har handlat om hanteringen av returvaror.
Enligt uttalanden från företaget stannar majoriteten av alla returer i Europa där de packas om och återsäljs till europeiska kunder.
Med hjälp av spårningssändare har Aftonbladets Staffan Lindberg och Magnus Wennman följt klädernas returresa – som berättar en annan historia än den officiella från Shein.
Lämnar Europa
Tre av de fem plagg som utrustats med så kallade ”airtags” lämnar Europa.
Slutstationen för de svenska returerna går via omlastningsplatser till gigantiska brinnande textildumpningsplatser i Chile, men också via ökända smuggelrutter mot en svart marknad i Bolivia som kontrolleras av kriminella.
– Det allra starkaste var när vi var i Atacamaöknen i Chile där 40 000 ton kläder dumpas varje år. Där lastar lastbilar ut helt schyssta kläder som vräks ut, hälls bensin över och tänds på. Att se det i den vackra öknen var hemskt, säger Staffan Lindberg.
Aftonbladet har i samband med granskningen sökt Shein som hävdar att cirka 90 procent av bolagets returer i Europa återförpackas och läggs tillbaka i bolagets lagersystem för försäljning.
Se mer om granskningen kring kring returfrakterna från Shein i klippet ovan.