Tekniken med att frysa ner ägg och lagra dem i åratal har funnits länge, men det har nästan uteslutande varit en slags medicinsk försäkring för kvinnor som till exempel ska genomgå en cancerbehandling.
Men runt 2012 hände något. Plötsligt gick utvecklingen från ett slags experimentstadium till att bli allmänt tillgängligt för vem som helst. Och bara två år efter det beslutade sig Facebook för att ge sina kvinnliga anställda möjligheten att frysa ner sina ägg som en löneförmån. Efter Facebook följde Google, Spotify, Uber och många fler.
Boom på börsen
I dag erbjuder fem procent av amerikanska företag med fler än 500 anställda sina kvinnliga anställda att frysa sina ägg som en löneförmån. Och äggfrysningsföretagen hakade förstås på. De har blivit fler, gått samman och hela branschen har växt så att man kan prata om en verklig boom på den amerikanska börsen.
Hela fertilitetsmarknaden, där också IVF och äggdonationer ingår, beräknades år 2015 vara värd tre miljarder dollar enligt den amerikanska investeringsbanken Harris Williams & Co. Globalt beräknas hela branschen växa med över åtta procent de närmaste fyra åren.
Kostsam process
Priset för nedfrysning och lagring är ungefär densamma i USA, Storbritannien och Sverige. 10 000 dollar (drygt 80 000 kronor) per gång man plockar ut ägg, ofta behövs det två omgångar. Och sedan 500 dollar per år för att lagra dem.
En brittisk marknadsanalys av branschen gjord av Allied Market Research förutspår att den globala marknaden för fertilitet kommer att omsätta 21,6 miljarder dollar år 2020.
Här i SVT Play kan du se”Korrespondenterna” om fertilitetsindustrin.