Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon kan du se klipp från de AI-skapade reklamfilmerna som gett människor mardrömmar. Foto: Faksimil

Här är AI-skapade reklamfilmerna som ger människor mardrömmar

Publicerad

Som att öppna de svavelosande portarna till helvetet. En febersvettig mardröm. Så beskriver användare i sociala medier två virala AI-skapade reklamfilmer. Och samtidigt skrattar andra åt det bisarra resultatet när man låtit artificiell intelligens tolka pizza- och ölreklam.

Artificiell intelligens i reklamsammanhang har varit ett stort snackis-tema under veckan som lett fram till valborg.

Foto: Faksimil

Det republikanska partiet i USA publicerade en reklamfilm på sociala medier där de med dystopiska penseldrag målar upp vad som enligt dem händer om Joe Biden vinner presidentvalet igen 2024.

Det speciella med filmen är att den är helt skapad med hjälp av artificiell intelligens – bilderna som visas är inte autentiska utan genererade – något som i amerikansk media beskrivs som ”en milstolpe” inom politiken.

Mardröms-pizza

Men det som genererat mest visningar på sociala medier har kanske inte varit politik, utan snarare pizza och öl.

En fejkad pizzeria-reklamfilm postades på Reddit med rubriken ”Definitivt slösat bort tre timmar av mitt liv på att göra detta i dag... Allt är AI”.

Den AI-skapade pizzareklamen blev snabbt viral, har setts miljoner gånger, och beskrivits som ”mardrömslik” och ”Detta är vad helvetet ser ut som”.

Under första maj blev en till AI-skapad fejkfilm viral – denna gång en ”tolkning” av en typisk amerikansk ölreklamfilm. Och även denna gång har många reagerat med fasa.

Samtidigt häpnas många över det kreativa resultat, påpekar att ”framtiden är här”, och spekulerar kring vad tekniken kan innebära för filmbranschen när resultatet börjar bli bättre.

Se bitar ur AI-reklamfilmerna i videon ovan!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.