När Ada Colau blev vald till borgmästare i Barcelona 2013 hade situationen i staden nått en smärtgräns. 30 miljoner besökare per år blev för mycket för de 1,6 miljoner invånarna. Bostadspriserna sköt i höjden sedan många sett chansen att tjäna pengar på att hyra ut lägenheter till turisterna.
”Åk hem”, ”Gaudí hatar dig”, var några av parollerna under de protester som genomfördes sedan invånarna fått nog av trängsel, köer och höjda priser.
Hantera turismen
Borgmästare Colau har nu lagt fram en strategisk plan för att staden ska kunna hantera anstormningen av turister. Man har klassat lägenheter som hyrs ut till besökare som företag och inte som privatbostäder och staden har ökat kontrollen över uthyrningar. Man har även förbjudit nya hotell och andra övernattningsalternativ i innerstan.Turistbussar har fått chockhöjda avgifter för parkering. Segways och elcyklar får inte köras i de trånga gränderna.
Hotellägare och Airbnb-uthyrare har protesterat mot skattehöjningarna.
En strategi behövs
– Man kan inte bara öka marknadsföringen utan att ha en strategi om vilka och hur många turister man vill ha, säger Jeppe Klockareson, som arrbetar för det globala rådet för hållbar turism, GSTC.
Han anser att Barcelonas borgmästare fattat modiga beslut. Man har i analyser kommit fram till att hellre uppmuntra den turist som stannar lite längre och intresserar sig för lokal kultur och mat än kryssningsturisten som bara stannar en dag och köper billiga souvenirer som tillverkats i Kina.
FN:s turistorgan UNWTO uppmanar lokala myndigheter att agera för att göra turismen mer hållbar – bland annat genom att uppmuntra besökare att bege sig bortom de vanliga dragplåstren och att förlägga sina resor utanför högsäsong.
Ger jobb och pengar
Turismen ger jobb och inkomster. I Sverige gjorde turisterna av med 317 miljarder kronor under 2017, vilket är en ökning med sju procent mot året innan.
– Politikerna måste ha en strategi för hur man ska reglera turismen och ta ansvar för utvecklingen. Besöksnäringen har en stark och snabb tillväxt som politikerna måste intressera sig för. En genomtänkt nationell strategi för svensk naturturism kan även gynna storstäderna, säger Jeppe Klockareson till SVT Nyheter.