I Tyskland används tunga betonghinder allt oftare vid stora evenemang för att skydda mot vansinnesattacker och terrordåd. Efter dåden i Nice och Berlin har åtgärden blivit allt mer vanlig vid folkfester. Vid firandet av den tyska återföreningen förra året betalade staden Dresden omkring 800.000 kronor för avspärrningar med betongblock runt innerstaden. Detta trots att ingen har kunskap om hur effektiva stenblocken är att förhindra en framrusande lastbil.
Unikt test
Tv-stationen MDR i Tyskland ville för första gången testa effektiviteten och i programmet Umschau filmades testerna i olika vinklar för att kunna fastställa om de utgör ett effektivt skydd.
Kraschtestet gjordes med betonghinder som vägde 2,4 ton, vilket är nästan tio gånger så mycket som en vanlig betongsugga väger. Ett betonglejon av den typ som finns på Drottninggatan i Stockholm väger ca 900 kilo.
Tester gjordes med en lastbil som vägde tio ton och som körde 50 km i timmen.
Betonghinder flyttades
Betonghindren stöttes åt sidorna vid kraschen med testbilen, oavsett hur de var placerade och oavsett om lastbilen körde frontalt mot hindren eller kolliderade mot betongspärrarna från sidan.
Fordonets fart minskade förhållandevis lite trots att framaxeln bröts av. Det får till följd av lastbilen inte kan styras.
LÄS MER: Ny teknik önskas – för att stoppa lastbilsdåd
Lugnande effekt
– Det blev en liten fartminskning och fordonet kunde i hög fart köra vidare. Hindren kan ha en lugnande effekt men testerna visar att de inte fungerar att effektivt stoppa ett fordon, säger Tomas Gärtner, ansvarig för testanläggningen i Neumünster.
Vid ett andra test flyttades en av betongspärrarna flera tiotals meter, vilket kan utgöra ännu en fara för människor vid stora folksamlingar.
TV: Hur säkra är anti-terrorhinder?
Ännu större fara
– Man måste vara realistisk och inse att vad vi sett här är en ren placeboeffekt. Optiskt kan de visa något men de utgör egentligen en ännu större fara, säger Thomas Pampel, från företaget Stoneland som tillverkar betongstenarna.
Betonglejon hindrar vanlig trafik
Syftet med de betonglejon som används till exempel på Drottninggatan i Stockholm var inte att hindra ett framrusande fordon. De ska hindra vanlig trafik att ta sig in på gågator men möjliggöra för räddningstjänst och varutransporter att ta sig fram.