Bilen som inledde massbilismen: T-forden fyller 100

Uppdaterad
Publicerad

Nu i september är det 100 år sedan massbilismens era inleddes på jorden.

Då rullade den första T-Forden ut från fabriken i USA – en händelse som radikalt skulle förändra landskapet, ekonomin och människors sätt att leva.

Det innebar att vi band upp oss vid ett samhälle baserat på olja och alla de följder detta fick.

På ytan såg inte den nya bilen så märkvärdig ut. Konstruktionen var simpel och i efterhand har den föraktfullt liknats vid en plåthög.

När den skulle startas kunde man, om man inte såg upp, få fingrarna knäckta av vevstaken.

Satte världen på hjul

Ändå har ingen bilmodell varit så stor på marknaden. Ford Model T, eller Tin Lizzie som den kallades, är tveklöst bilarnas bil. Den var, kort och gott, bilen som satte världen på hjul.

– De enda bilar som kommer i närheten är väl folkvagnsbubblan och möjligen Toyota Corolla. Men de har aldrig varit lika dominerande som T-Forden var, säger Alexander Engström på Svenska T-Fordklubben.

Varannan bil en T-Ford

Totalt tillverkades 15 miljoner T-Fordar mellan 1908 och 1927 när produktionen upphörde. Under dessa 19 år var varannan bil i världen en T-Ford. Till Sverige importerades exempelvis 50.000 exemplar.

Succén var inte ögonblicklig. Den första T-Forden kostade 950 dollar, en ansenlig summa på den tiden. Bara välbeställda människor hade råd. I Sverige, där priset var 5.400 kronor, inköptes ett fåtal exemplar av prins Eugen och andra rika personer.

Löpande bandet

Försäljningen tog fart först 1913 när modellen, som den första bilen i världen, började produceras enligt löpande bands-principen. Priset sänktes då dramatiskt. När det var som lägst på 1920-talet kostade en T-Ford under 300 dollar och för första gången i historien kunde vanliga knegare skaffa sig egen bil. Snart rullade miljontals T-Fordar på det snabbt expanderande vägnätet i USA.

Medelklassbil i Sverige

I Europa där levnadsstandarden bland arbetare var betydligt lägre än i USA var inte förändringen lika dramatisk. När T-Forden var som billigast i Sverige kostade den 1.700 kronor, vilket fortfarande var mer än vad de flesta svenskar hade råd med. Men det låga priset gjorde det möjligt för många inom medelklassen att skaffa bil, vilket var en markant skillnad från förr.

En amerikansk saga

Bakom denna revolution stod Henry Ford, en av dessa många amerikaner vars liv har sagokaraktär. Han var son till utfattiga invandrare från Europa och arbetade som ung som lärling på en mekanisk verkstad. Han steg så småningom i graderna och började tillverka bilar helt på egen hand.

Ford Motor Company bildades 1903 i Dearborn i Detroit, och efter att ha experimenterat med olika modeller skrev företaget fem år senare, den 27 september 1908, in sig i historieböckerna när den allra första T-Forden rullade ut från fabriken.

Allt var standardiserat

Henry Ford var den förste som introducerade löpande bandet i tillverkningsindustri. Det innebar att all tillverkning standardiserades, till och med färgen på bilarna som alltid var svarta.

Att arbeta i hans fabriker var monotont, men produktiviteten höjdes dramatiskt vilket gjorde att lönerna kunde höjas till det dubbla. Ford såg också till att alla anställda för en billig penning kunde köpa sig en egen T-Ford.

Dragning åt nazism

Allt detta gör honom till en av vår tids stora revolutionärer – på ont och gott. Det understryks av hans dragning åt nazismen och beundran för Hitler. Likt många andra revolutionärer hyste han förakt för demokratin.

Seglivad skapelse

Hans stora skapelse rullar för övrigt fortfarande omkring på vägarna. Cirka 300.000 T-Fordar är fortfarande i bruk runtom i världen, varav 840 i Sverige.

– Enligt sin tids mått var den fantastisk. Den är otroligt enkel att sköta, och det tillverkas fortfarande reservdelar. Den har vissa egenheter, som exempelvis att växeln alltid ligger i. Om man ska veva i gång den, måste man lägga i handbromsen om man vill slippa bli överkörd, säger Alexander Engström.

(TT)

Fakta: T-Forden

  • T-Forden, eller Ford Model T som den egentligen heter, vägde bara drygt 500 kilo. De bärande delarna var av stål från Henry Fords egna stålverk.
  • Motorn var en 4-takts bensinmotor på 20 hästkrafter. Maxhastigheten var 70 km/tim.
  • Bromsar saknades på framhjulen och väghållningen var inte särskilt bra. Likaså saknades stötdämpare.
  • Växellådan sköttes inte med spak utan genom ett system av fotpedaler. Eftersom bilen var öppen på sidorna kunde det bli mycket kallt att åka i den på vintern.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.