– Det rullar många Bentley, Jaguar och Rolls Royce på vägarna här, säger Lars Moberg på plats på den årliga bilmässan som öppnar på lördagen.
Mässan, som pågår i en vecka, är mycket viktig för tillverkarna, inte minst i Europa, där bilförsäljningen gått bakåt varje månad i över ett år.
Svagheter hos Volvo
Det gäller även Volvo Personvagnar som numera ägs av kinesiska Geely. Förra året minskade Volvos försäljning även i Kina, nämligen med tio procent.
– Det finns svagheter hos Volvo. Bilen har en alltför tydlig skandinavisk prägel, sade Geelys grundare och ordförande Li Shufu i en intervju med Lars Moberg i början av mars.
Enligt Li Shufu är det framför allt invändigt som Volvo inte faller den kinesiska publiken på läppen.
– Kineserna har en annan uppfattning om hur interiören ska se ut. Man har inte riktigt tagit hänsyn till den aspekten från Volvos sida. Om det här ska fungera i Kina behöver interiören förändras. Här krävs en anpassning, sade han.
Nyrikedom
Det handlar bland annat om att de kinesiska köparna vill ha lyxigare och bekvämare bilar. Ofta är bilköparen i Kina inte samma person som kör bilen. Ägaren till bilen sitter vanligen i baksätet.
– Det finns en otrolig nyrikedom i Kina, säger Lars Moberg.
– Vissa europeiska tillverkare har speciella versioner av sina bilar avsedda för den kinesiska marknaden. Bilarna är helt enkelt längre så att det blir mera plats i baksätet. Dessutom ska det vara mera ”bling-bling” i bilen om man vill sälja till de nyrika här.
Miljöproblem
Det finns, enligt Lars Moberg, inte mycket som talar för att Volvo presenterar något som skulle kunna öka intresset från de mest köpstarka kinesiska bilköparna.
– Volvo dammar av ett gammalt upplägg som går ut på att luften inne i bilen ska vara bättre än utanför. Det borde ju vara intressant här men det krävs nog mera, säger han.
Luftföreningar och andra miljöproblem är ett stort problem i Kina som inte blir mindre av att antalet bilar bara ökar och ökar.
– Miljöproblemen är numera alla medvetna om här, såväl hög som låg. Men man ser inte många el-bilar. Däremot är mopeder väldigt ofta eldrivna, säger Lars Moberg.