Med tre linjer har den statliga operatören Mi Teleférico redan vad som sägs vara världens största linbanenät för kollektivtrafik. Och nu har arbetet inletts med att tredubbla antalet linjer.
– Den första fasen fokuserade på att förena två städer, säger Mi Teleférico-chefen César Dockweiler till bolivianska medier, syftande på den administrativa huvudstaden La Paz och grannstaden El Alto.
Komplicerat med tunnelbana i bergen
Att bygga tunnelbana vore om inte omöjligt så i alla fall väldigt komplicerat i den oländiga bergsterräng där La Paz ligger. Så även om president Evo Morales kassakistor är relativt välfyllda, av intäkter från bland annat naturgas, investerar Bolivia hellre i de billiga kabinbanorna.
Linbana billigare än tunnelbana
Enligt nyhetsbyrån AFP kostade de tre första linjerna motsvarande 2 miljarder kronor att bygga. Sex linjer till går på sammanlagt knappt 4 miljarder kronor – småpengar jämfört med t-banebyggen.
En nackdel är att linbanan rymmer mycket färre passagerare än en t-bana. Men de som får plats belönas med sagolika vyer över Anderna, till det facila biljettpriset 3 boliviano (cirka 3:50 kronor).