• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Kollektivtrafik på hög nivå. La Paz ligger på nästan 4.000 meters höjd, och stadens linbanependlare når ännu lite högre. ARKIVBILD. Foto: TT

Bolivias ”t-bana i himlen” växer

Uppdaterad
Publicerad

Stockholm och många andra världsstäder försöker bota trängseln genom att planera fler tunnelbanor. La Paz gör samma sak fast upp och ned – snart ska den bolivianska storstaden ha nio kabinbanelinjer.

Med tre linjer har den statliga operatören Mi Teleférico redan vad som sägs vara världens största linbanenät för kollektivtrafik. Och nu har arbetet inletts med att tredubbla antalet linjer.

– Den första fasen fokuserade på att förena två städer, säger Mi Teleférico-chefen César Dockweiler till bolivianska medier, syftande på den administrativa huvudstaden La Paz och grannstaden El Alto.

Komplicerat med tunnelbana i bergen

Att bygga tunnelbana vore om inte omöjligt så i alla fall väldigt komplicerat i den oländiga bergsterräng där La Paz ligger. Så även om president Evo Morales kassakistor är relativt välfyllda, av intäkter från bland annat naturgas, investerar Bolivia hellre i de billiga kabinbanorna.

Linbana billigare än tunnelbana

Enligt nyhetsbyrån AFP kostade de tre första linjerna motsvarande 2 miljarder kronor att bygga. Sex linjer till går på sammanlagt knappt 4 miljarder kronor – småpengar jämfört med t-banebyggen.

En nackdel är att linbanan rymmer mycket färre passagerare än en t-bana. Men de som får plats belönas med sagolika vyer över Anderna, till det facila biljettpriset 3 boliviano (cirka 3:50 kronor).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.