Fyra månader efter att motorvägsbron Morandi kollapsade kommer nu alltså besked om framtiden från den norditalienska stadens borgmästare.
– Målet är att komma så långt med rivningen att byggnadsarbetet kan inledas. Målet är att börja bygga den 31 mars, vilket gör det möjligt för oss att ha en bro klar till jul, säger Marco Bucci.
Platsen fortfarande avstängd
En del av viadukten på motorvägen A10 kollapsade utan förvarning, vilket gjorde att en 200 meter lång bit av bron rasade med bilar och lastbilar.
Rivningen och röjningen av området väntas kosta 19 miljoner euro, drygt 190 miljoner kronor. Platsen är fortfarande avstängd då utredningen om vem som bär skulden för händelsen inte är avslutad.
Fakta: Morandibron
Morandibron byggdes mellan 1963 och 1967. Den är totalt 1,18 kilometer lång och hålls uppe av bropelare med en maxhöjd på runt 90 meter.
Bakom brodesignen står den berömde italienske ingenjören Riccardo Morandi, som dog 1989.
Den typ av spännarmerad betong som användes i bron var Morandis kännetecken och hans patent kallades ”Morandi M5”. De pyloner, eller bärportar, som håller uppe bron från ovansidan är byggda i just sådan spännarmerad betong i stället för nakna stålvajrar, som numera är praxis.
Det fanns exempel på snedkabelbroar med nakna stålvajrar redan då Morandis Genuabro byggdes. Ett exempel är svenska Strömsundsbron, som invigdes 1956, och ofta beskrivs som den första snedkabelbron av modernt slag.
Morandis teknik användes även för en 8,7 kilometer lång bro över ett sund vid Maracaibo-sjön i Venezuela som stod färdig 1962. Även den bron har råkat ut för en allvarlig kollaps, dock orsakad av att ett fartyg kolliderat med bron.
Broar designade av Morandi finns även i bland annat Libyen, Colombia och Ecuador.
Källa: AFP, The New York Times