Holyhead domineras av den tunga långtradartrafiken som flyter i en strid ström genom den lilla staden med 12 000 invånare. Efter Dover är Holyhead Storbritanniens livligaste hamnstad med en stor roll-on-roll-off-terminal.
Färjorna går i skytteltrafik över Irländska sjön och fraktar varor till och från Irland på dryga tre timmar.
Med den tullfria handeln blir länken mellan länderna snabb och smidig. När Storbritannien lämnar EU befarar många att gränskontroller och tullhantering skapar långa köer. Avstånden växer om man tvingas välja andra rutter. Cherbourg, Rotterdam och Zeebrugge kan bli mer intressanta för godstrafiken i framtiden.
Alternativ rutt
Ett alternativ är färjelinjen mellan Liverpool och Belfast på Nordirland, en sträcka som tar åtta timmar sjövägen. Om godset ska vidare till Dublin adderas 17 mil bilväg till logistiken. Och i en ny gräns som än så länge är öppen.
– Självklart är vi alla oroliga för den nya gränsen, säger Howard Browes som äger ett kafé och ett hotell i hamnen.
En annan restaurangägare, Nicholas Whatmore, ser brexit som en chans.
Nya möjligheter?
– En gräns mot Irland öppnar för skattefri handel på färjorna. Holyhead kan i stället bli en fantastisk destination för folk som vill festa och dricka på resan, en ”booze-cruise” säger Nicholas Whatmore, enligt AFP.