På tre år har 206.000 ton betong och 36.000 ton stål omvandlats till två och en halv kilometer bro. Räknat till pylonernas topp är bron som högst 343 meter och slår därmed Eiffeltornet.
Bilarna kommer att rulla 270 meter över floden Tarn. Tanken är att bron ska innebära slutet för de värsta trafikpropparna på vägen söderut från Centralmassivet till Medelhavet.
Räknat till pylonernas topp är bron som högst 343 meter hög och slår därmed Eiffeltornet med 20 meter. Den högsta pelaren är 245 meter, världens högsta bropelare.
Staden har för övrigt fått ett rejält uppsving de senaste åren – en halv miljon människor har vallfärdat till trakten för att titta på brobygget. Återstår att se om något av effekten håller i sig, när Millau plötsligt hamnar bortom allfarvägarna.
Privatfinansierad
Visst hördes en del protester från boende i området när sträckningen skulle bestämmas: somliga förespråkade en längre men billigare sträckning, som skulle ha gjort ett mindre spektakulärt avtryck i landskapet.
Nu är dock bron på plats, uppspänd mellan två högplatåer. Och mannen bakom bron, den brittiske arkitekten Norman Foster, hade naturen i tankarna när han började skissa på bygget.
-Pelarna borde se nästan organiska ut, som om de växt upp ur marken, sade han i en intervju i tisdagens Le Monde.
Bron, som kostat 394 miljoner euro, har den specialegenskapen att den är helt privatfinansierad. De kommande 75 åren ska den därför drivas av tillverkaren Eiffage som räknar med att göra en rejäl vinst tack vare broavgifterna. De börjar rulla in på torsdagen, när de första bilarna tar vägen över bron.