För att ta sig till klimatmötet i Katowice, Polen, testade SVT Nyheters reportrar två olika alternativ: Den ena tog flyget och den andra tåget. Utöver stora skillnader i klimatpåverkan och tid fanns ytterligare en tydlig skillnad – priset. Tågresan var nämligen nära dubbelt så dyr som flygresan, då den kostade 2 933 kronor jämfört med 1 756 kronor för flygbiljetten.
Och det är inte ovanligt.
Jan-Eric Nilsson, som är professor inom transportekonomi på Statens väg- och transportforskningsinstitut, har tittat på både prisutvecklingen för olika transportmedel och miljöpåverkan. Han menar att förklaringen till att tåget är dyrare än flyget är det faktum att tågresor är uppbyggda på sådana avstånd.
– Ett flygplan behöver ha tillräckligt hög fyllnadsgrad för att det ska gå fram och tillbaka. För att få det på tåget krävs mycket mer resenärer än det finns på långa sträckor.
”Inget bra alternativ för privatpersoner”
Tåget är ett system som är byggt för stora volymer, som för pendeltåg utanför storstäder. Japan är exempel på ett land där tågtrafiken fungerar perfekt, menar professorn. Eftersom det bor så många människor där.
– På små marknader är inte tågtrafik bra. Det är inte rimligt att tro att det är ett bra alternativ för privatpersoner. Tåget på långa avstånd kan aldrig återta resenärer från flyget, säger han.
– Tåget är inte lösningen på klimatproblemet, men det har stora potential på rätt reseavstånd. I den tid vi befinner oss i med förändrad syn på flyget kommer säkert potentialen att öka.
Lagstiftning lösningen?
Ytterligare en förklaring, som också gör det krångligt att boka tåg i Europa, är ”nationalistisk protektionism”, enligt Jan-Eric Nilsson.
– SJ vill inte släppa in andra operatörer i sitt biljettsystem i Sverige. Ska du boka flyg i Europa kan du leta mellan olika flygalternativ, men eftersom järnvägen genom så många år har levt med nationella monopol tar det lång tid att bryta den traditionen. Tågoperatörerna tror att de kommer förlora kunder till konkurrenterna.
Det enda alternativet för att skapa förändring, enligt Jan-Eric Nilsson, är att tvinga fram lagstiftning av bokningssystemet så att det blir enklare för människor att välja tåget när efterfrågan finns.
SJ ska förenkla bokning av utlandsresor
SJ sålde utlandsresor fram till 2014, men i dag kommer man inte längre än till Köpenhamn.
– Det fanns en hel del hinder. SJ gick mot digital biljetthantering och många internationella tågbolag hade pappersbiljetter. Det var svårt att få lönsamhet, säger Tobbe Lundell, tf presschef på SJ.
Men nu har det vänt. Kundernas intresse har ökat ”enormt mycket” på kort tid.
– Vi tittar på nya system som kommer göra det enklare att boka tåg i Europa.
Varför är det så svårt att få till om efterfrågan finns?
– Det som är svårt och som förmodligen är svaret på frågan varför det är dyrare att åka tåg än att flyga, är att det inte finns något samordnat system för tågtrafik i Europa som det finns för flygtrafik. Det är jättetråkigt att vi ligger efter, men där är konsumentmakten jättestor.
Här kan du se hur det gick när SVT:s reportrar tog sig till klimatmötet i Katowice.