Mediestrategen Brit Stackston om varför så många företag nu väljer att bojkotta Facebook. Foto: SVT/TT

Därför bojkottar företagen Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Över hela världen har olika företag den senaste tiden valt att dra in sina annonser från Facebook. Anledningen är ett utbrett missnöje över att plattformen inte tar hårdare krafttag mot hat och rasism. Hittills har cirka 300 varumärken tagit ställning, däribland Starbucks, Coca Cola och svenska SJ.

– Man vill inte vara på en plattform som är förknippad med desinformation, hat och hot, säger mediestrategen Brit Stakston.

Hör mediestrategen Brit Stakston förklara varför så många företag bojkottar Facebook i videoklippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.