Annonsbojkotten mot Facebook inleddes i USA med kända varumärken som Unilever och Verizon och har nu alltså spridit sig till Sverige, något som TT var först att rapportera om.
Bakgrunden är den kritik som Facebook har fått den senaste tiden om att plattformen inte tydligt agerar mot hatiskt och rasistiskt innehåll.
– För oss är det viktig att synas i sammanhang som vi bedömer är bra för oss. Och när det blev aktuellt med bojkotten för att få Facebook att gå till botten med de här problemen ville vara en del av det, säger Stephan Ray, pressekreterare på SJ.
”Arbetar på flera fronter”
Beslutet var inte enkelt eftersom många av bolagets kunder finns just på sociala medier. Men frågan är så pass viktig, enligt Stephan Ray. Dessutom tror han att det sätter ett visst tryck om stora bolag agerar gemensamt.
Vad har du att säga till dem som ser det här som enkel PR för SJ?
– Vi arbetar på flera fronter med de här frågorna, nu handlar det om just Facebook. Sen tror jag att folk ändå känner igen SJ:s värderingar. Att vi tar ställning mot rasism är inget nytt och det kommer vi fortsätta att göra.
Hur länge annonspausen kommer att vara är inte bestämt och Stephan Ray har svårt att se hur Facebook skulle kunna få bort allt hatiskt innehåll.
Får bort 90 procent av hatet
– Men jag räknar med att bolaget kommer visa att det tar de här frågorna på allvar.
På samma sätt resonerar ansvariga på Oatly, som precis som SJ valt att pausa sin annonsering på plattformen. Även IKEA överväger att göra ett liknande ställningstagande, medan klädföretaget H&M valt att inte delta i bojkotten.
Facebooks svar på bojkotten har varit att låta medborgarrättsgrupper i USA delta i arbetet mot rasism och hat på plattformen.
Bolaget hävdar också att det med hjälp av artificell intelligens redan i dag lyckas ta bort 90 procent av det hatiska innehållet innan det rapporteras.