Facebook uppdaterar reglerna inför amerikanska valet

Uppdaterad
Publicerad

I ett långt inlägg skriver Facebookgrundaren Mark Zuckerberg om fyra insatser som plattformen nu vidtar inför det stundande presidentvalet i USA. Bland annat kommer sociala medier-jätten att flagga inlägg som har ett nyhetsvärde, men som strider mot plattformens riktlinjer.

För tre veckor sen fick Facebook och dess grundare utstå mycket kritik efter att USA:s president Donald Trump skrivit kontroversiella inlägg som plattformen låtit ligga kvar.

Då lovade man att se över reglerna. Och även om det arbetet ännu inte är helt klart så presenterade Zuckerberg några av de nya åtgärderna som kommer införas.

”Många av de förändringar vi presenterar i dag är grundade i feedback från människorättsrörelser”, skriver Mark Zuckerberg som också sände direkt under fredagen.

Gör som Twitter

Utan att nämna några namn, skriver Zuckerberg att politikers inlägg som strider mot Facebooks riktlinjer kan komma att flaggas som ett alternativ till att radera dessa. Detta för att inläggen kan ha ett nyhetsvärde.

Twitter vidtog liknande åtgärder när Donald Trump twittrade under Black lives matter-protesterna som bröt ut i hela USA för drygt en månad sen.

Agerandet ledde i sin tur till att Trump skrev en presidentorder som, enligt presidenten, ska innebära att sociala medier-bolagen inte längre har något skydd mot rättsliga påföljder för det som publiceras på deras plattformar.

Underlättar för väljarna

Utöver flaggningen lanserar Facebook också en kampanj som ska underlätta för människor att få korrekt, och officiell, information inför presidentvalet 2020, heter det. Det handlar om både förtidsröstning, men också information om hur man går tillväga för att registrera sig för att rösta. Något alla väljare aktivt måste göra i USA.

Ett krafttag kommer också att tas mot falska uppgifter som har avsikten att hindra väljare från att rösta, skriver Zuckerberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.