2023 var antalet passagerare på svenska flygplatser totalt 29,8 miljoner. Det är cirka 20 procent lägre än passagerarantalet 2019, enligt Transportstyrelsens senaste statistik.
Även Swedavias siffror visar på samma trend och det är framför allt inrikesresor och interkontinentala resor som har minskat. Medan resor inom Europa i princip är tillbaka på samma nivåer som 2019.
Det finns flera anledningar till att svenskar flyger mindre. En av dem är att flygbiljetterna har blivit dyrare, enligt Jonas Åkerman, transportforskare på KTH.
– Sedan har hushållens ekonomi blivit mer pressad, så de har mindre pengar att röra sig med.
I videon ovan ger Jonas Åkerman ytterligare tre förklaringar till varför svenskar flyger mindre.
Ökningen kan ha stagnerat
Enligt Transportstyrelsens passagerarprognos kommer utrikestrafiken, som utgör nästan 90 procent av flygtrafiken, att vara uppe i 2019 års nivåer redan nästa år.
Men Jonas Åkerman menar att det finns en antydan till att flygresandet kan ha stabiliserats på den lägre nivån. Andra halvåret 2023 avtog ökningen som pågått sedan pandemin. Istället minskade svenskars flygande ett par procent.
– Det är en väldigt kort period så det är osäkert vilka slutsatser man kan dra av det, men det är intressant att följa om det är en permanentad trend, säger han.
Ger utsläppsminskningar
En minskning av svenskars flygresande med 20 procent ger en utsläppsminskning på ungefär 1,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år, visar Jonas Åkermans och hans kollegors uträkningar.
Det betyder att svenskars utsläpp från flygresor har minskat från cirka 9 miljoner ton koldioxid innan pandemin, till drygt 7,5 miljoner ton i fjol.
– Det är en ganska stor minskning även om det är betydligt mindre än vad man behöver göra för att nå klimatmålen, men det är ett steg på vägen som är bra, säger Jonas Åkerman.