Det här är ”greedflation”

Uppdaterad
Publicerad

I USA har ordet ”greedflation” börjat användas allt mer i debatten om inflation och vad som driver den. Men vad betyder det? Och vilket ansvar har företagen för den ökande inflationen?

Höga bränsle- och energipriser brukar vara en av huvudförklaringarna till varför inflationen ökar. Men nu börjar allt fler prata om att även företagens prissättning kan spela en viktig roll.

– Alla förstår att företagen behöver föra över en del av sina ökade kostnader till oss konsumenter, men man verkar föra över mer än vad som är rimligt och schysst, säger Torbjörn Hållö, ekonom på LO.

Även Riksbanken är inne på samma spår i sin senaste penningspolitiska rapport. Där skriver man att ”det kan finnas en tendens att man nu passar på att höja priser”. Detta eftersom en prishöjning inte sticker ut på samma sätt som innan.

Men Svenskt Näringsliv är kritiskt till anklagelserna.

– Jag tycker man drar alldeles för starka slutsatser utifrån en väldigt enkel och bristfällig analys, säger chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt.

I videon förklarar vår reporter vad som menas med ”greedflation” – och varför det kan göra att inflationen ökar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.