• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Kan man syna bluffrecensioner? Starta videon för att höra Jan Bertoft på Konsumentverket om hur du själv kan upptäcka falska kundomdömen på nätet. Foto: SVT/TT

Rapport: En miljon recensioner på Tripadvisor har varit falska

Uppdaterad
Publicerad

Av alla 26 miljoner recensioner som skrevs på Tripadvisor förra året var nästan en miljon antingen köpta – eller skrivna av företagen själva.

”Vårt team har varit vaksamma och effektiva på att fånga upp blivande bedragare”, står det i rapporten som företaget själva gått ut med.

Nästan en miljon recensioner skrivna på Tripadvisor förra året har visat sig vara falska, enligt en rapport som företaget själva gjort. Det rapporterar den brittiska tidningen The Guardian.

Enligt Tripadvisors rapport har hemsidan hunnit stoppa cirka 67 procent av recensionerna från att publiceras. Omdömena ska ha varit köpta eller skrivna av företagen själva.

De falska omdömena utgör ungefär 3,6 procent av alla omdömen. Som ett resultat har Tripadvisor straffat 34 605 olika fastigheter, som exempelvis hotell, och stängt av 20 999 medlemmar.  

Uppmaningar om att bryta mot restriktioner

Enligt rapporten har antalet omdömen halverats under pandemin. Och förutom antalet falska omdömen har företagets moderatorer behövt granska cirka 257 000 recensioner manuellt, och raderat ungefär 46 000 för att ha brutit mot företagets kommenteringsregler.  

Det gäller kommentarer som ska ha uppmanat andra att inte följa olika länders restriktioner, låta bli att testa sig och spridit desinformation om viruset.

Frågan om rankning och konsumentrecensioner har nyligen utretts mot bakgrund av ett EU-direktiv. I utredningen föreslås bland annat nya regler i marknadsföringslagen som innebär att företag blir skyldiga att informera om hur de säkerställer att en recension kommer från en kund som faktiskt använt den produkt den recenserar.

Finns det något sätt att syna bluffrecensioner? Starta klippet för att höra Jan Bertoft, generalsekreterare på organisationen Sveriges konsumenter, om hur man kan tänka när man läser kundomdömen på nätet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.