• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Efter tuffa förhandlingar har EU enats om en ökad utsläppshandel. Foto: Johan Nilsson/TT

EU enigt om ökad utsläppshandel efter tuffa förhandlingar

Uppdaterad
Publicerad

Flyg och avfallsförbränning är några av de sektorer som i fortsättningen ska omfattas av EU:s utsläppshandel. Det står klart efter att EU natten till söndag kommit överens om ett nytt utsläppspaket.

EU har kommit överens om en mer ambitiös utsläppshandel. Det uppger EU-parlamentarikern Emma Wiesner (C), som deltagit i slutförhandlingarna, för TT.

De nya reglerna för utsläppshandel är en viktig del av EU:s klimatpaket ”fit for 55”.

Fler sektorer

Enligt överenskommelsen, som blev klar natten till söndag, ska nu även flyg, sjöfart, transporter, bostadssektorn och avfallsförbränning omfattas av utsläppshandeln.

– Det innebär att 75 procent av Europas utsläpp kommer att omfattas av utsläppshandel. Det är enorma kliv framåt i klimatarbetet jämfört med dagens 40 procent. Vi nästan dubblerar omfattningen av antalet utsläpp och tre fjärdedelar av utsläppen i Europa kommer att omfattas av ett pris på koldioxid. Det här är livsavgörande för planeten och mänsklighetens framtid, säger Emma Wiesner till TT.

I paketet ingår även EU:s nya sociala klimatfond samt infasning av koldioxidtullar som prissätter utsläpp även utanför Europa.

Pourmokhtari (L): ”Skapar tydlighet”

I ett pressmeddelande säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) att Sverige varit pådrivande i många frågor. Bland annat har regeringen strävat efter att utsläppshandeln för vägtransporter ska införas först 2027. Regeringen anser också att effekterna för slutkonsumenten kan behöva kompenseras genom offentliga styrmedel och att ”eventuella höjda drivmedelspriser för slutkonsumenten måste undvikas”.

”Nu har vi de flesta regler på plats för hur EU ska nå sina ambitiösa klimatmål. Den här överenskommelsen skapar tydlighet både för svenska företag och för hushållens omställning”, säger Pourmokhtari i en skriftlig kommentar till TT.

Två dygns förhandlingar

Slutförhandlingarna, som enligt Emma Wiesner tidvis var hårda, pågick i över två dygn och avslutades med en uppgörelse mellan Europaparlamentet och ministerrådet, slutsteget i EU:s beslutsprocess.

– Det har varit hårt, tufft och frustrerande. Men till slut föll polletten ned och vi fick ihop sista pusselbiten i EU:s klimatpaket och fick till en uppgörelse mellan rådet och parlamentet.

Fakta: Fit for 55

EU:s medlemsländer är överens om att hela EU ska vara klimatneutralt när det gäller utsläpp av växthusgaser år 2050. Inledningsvis är målet att utsläppen år 2030 ska ha minskats med 55 procent jämfört med basåret 1990.

För att nå dit lade EU-kommissionen fram 14 tunga förslag i fjol somras om allt från handeln med utsläppsrätter, ökad energieffektivitet och utfasning av bensinbilar till skärpta krav på skogsbruket och hållbara bränslen i flyg och fartygstrafik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.