På onsdagen godkände EU-parlamentet att de utsläppsrätter som är gratis för kraftverk, fabriker, flygplan och fartyg ska vara helt borta om tio år. Även de som kostar ska minskas stegvis.
För två veckor sedan slutade samma omröstning i moll sedan den ansvarige tyske ledamoten Peter Liese inte lyckats förankra alla mindre uppgörelser på förhand. Den socialdemokratiska partigruppen valde då att rösta ned hela paketet, vilket följdes av ömsesidigt bittra ord mellan de olika partigrupperna.
I förra veckan kom dock socialdemokrater, kristdemokratiskt konservativa och liberaler överens om en ny linje, som bland annat innebär att den fria tilldelningen av utsläppsrätter ska fasas ut till år 2032, i stället för 2034.
Minskandet av antalet utsläppsrätter ska därtill ske enligt en trappstegsmodell: med 4,4 procent från år 2024, 4,5 procent från 2026 och 4,6 procent från 2029.
Hårda förhandlingar väntar
– Det här är ett ambitiöst förslag, men som också tar hänsyn till europeisk konkurrenskraft och att det finns tid och möjlighet för industrin att ställa om, säger Europaparlamentarikern Jessica Polfjärd (M).
Även Jacop Dalunde (MP) är nöjd med onsdagens omröstning.
– För klimatskurkar kommer det att bli dyrare, men samtidigt blir det billigare för miljövännerna. Förnybar energi, energieffektivisering och gröna industrier – de kommer att få det bättre.
Kompromissförslaget röstades igenom med 439 röster mot 157. Nu väntar hårda förhandlingar med medlemsländerna.
Koldioxidstull och social klimatfond
Förutom ändringar i handeln med utsläppsrätter har Europaparlamentet även röstat ja till införandet av en koldioxidstull för länder med lättare klimatregler, samt en social klimatfond – för de som har höga transportkostnader eller inte har tillgång till nödvändiga energitjänster.