Striden om registreringsskyltarna, och vilket land som har rätt att utfärda dem, har pågått i snart två år. Frågan om nationella registreringsskyltar är laddad då myndighetsutövningen signalerar att Kosovo är en självständig stat – vilket inte erkänns av Serbien.
I Kosovos huvudstad Pristina har man försökt etablera en gradvis övergång för att få bort den serbiska bilregistreringen. Målet var att alla nummerplåtar skulle vara helt ersatta med Kosovos egna i april 2023, och från och med den 29 november hade man planerat att bötfälla de kosovoserber som fortfarande körde med registreringsskyltar som utfärdats av Belgrad.
Beslutet väckte starka reaktioner från den serbiska minoriteten i norra Kosovo och spänningen mellan områdena har stigit avsevärt de senaste månaderna. Under november har nästan 600 kosovoserbiska poliser sagt upp sig i området och området patrulleras nu av EU-poliser som inte har rätt att göra ingripanden.
Borrell: Gemensam handlingsplan väntar
Efter att först hållit separata samtal med den serbiska presidenten Aleksandar Vučić och Kosovos premiärminister Albin Kurti samlades de tre parterna vid samma bord i Bryssel under ledning av Josep Borrell. Efter ihärdiga diskussioner, och en hård jargong i offentligheten efter förhandlingarna, meddelar nu Borrell att man har enats om en lösning.
– Jag kommer att bjuda in parterna under de kommande dagarna för att diskutera nästa steg, skriver Borrell på Twitter.
Serbien ska sluta tillverka registreringsskyltar med Kosovos emblem. Kosovo drar tillbaka planerna på att bötfälla dem som inte bytt till kosovanska skyltar. Länderna ska gemensamt lägga fram en handlingsplan för genomförandet under de kommande dagarna.