Medellín ligger i ett bergigt område, och enligt Hans Kjäll har det sannolikt haft avgörande betydelse för olyckan. Enligt radarbilderna ser man att planet minuterna innan kraschen befann sig i väntläge, antingen på grund av det dåliga vädret eller trafiksituationen.
Klassisk haverityp
– Medan man cirkulerade och väntade på klartecken att landa har piloterna förmodligen felbedömt höjden och planet har helt enkelt kolliderat med marken. Det är en klassisk haverityp i bergiga områden.
Eftersom planet flyger helt normalt ända till slutet benämns olyckstypen för en ”kontrollerad flygning in i terrängen” men särskilt kontrollerad är den inte och definitivt inte en nödlandning. Krascherna blir ofta våldsamma och det är sällan som mer än någon enstaka person överlever.
– Den här gången verkar åtminstone sex personer ha överlevt kraschen, vilket är ovanligt många, säger Hans Kjäll.
Farliga oväder
Olyckan inträffade i dåligt väder och enligt Kjäll kan stormarna i området utgöra en fara för flygtrafik.
– Det blir tropiska åskväder som är väldigt intensiva. På vissa höjder kan det förekomma hagel som är stora som golfbollar och de kan förstöra ett flygplan, säger han.
Vanlig flygplanstyp
Olycksplanet, ett BAE 146 även kallat Avro RJ, är en fyrmotorigt medelstort jetplan med plats för cirka 100 passagerare. Modellen är från tidigt 1980-tal och slutade tillverkas 2001. Enligt Hans Kjäll är det en vanlig och väl beprövad flygplanstyp som även flyger i Sverige.
När det gäller flygsäkerheten i Sydamerika säger Hans Kjäll att den inte är katastrofal men klart sämre än i Europa och Nordamerika. Generellt är olycksrisken 2-4 gånger högre, även om det finns stora skillnader mellan olika länder på kontinenten. Colombia hör dock till ett av de sämre.
Den sämre säkerheten beror på flera faktorer menar Hans Kjäll och nämner utbildningsnivån på besättningen, kvaliteten på flygledningen men också den generella attityden gentemot mot regelverk och säkehetsrutiner.