Under helgen rapporterade SVT om att ett indiskt skivbolag kan peta ner Pewdiepie från tronen som världens största youtuber. Något som satte igång hans fans, som hackade olika skrivare i världen för att kunna skicka ut uppmaningar att börjar prenumerera på hans kanal.
– Det är en rörelse bland fansen. Istället för att heja på ett fotbollslag så stöttar de sin idol, fast med likes och kommentarer, hellre än hejarop, säger Tobias Lundqvist.
Skivbolag snart ikapp
Både Pewdiepie och T-series skapade sina Youtube-kanaler 2010, men svensken drog iväg från start. Skivbolaget är dock snart ikapp, med endast några hundratusen färre prenumeranter än konkurrenten.
Användandet blir mer demokratiskt
– Till viss del handlar det om att världen blir mer uppkopplad. Det var inte länge sedan färre än tio procent av Indiens befolkning hade tillgång till internet. Det stiger nu snabbt och det märks även på Youtube, säger Lundqvist och fortsätter:
– Många av de sociala nätverk vi använder skapades i Västvärlden, men nu blir användandet mer demokratiserat. Det är något vi kommer att se mer av.
Skadad av kontroverser
Under årens gång har Pewdiepie blivit kritiserad av fans och media för bland annat rasistiska kommenterar – det tror Tobias Lundqvist kan ha skadat hans rykte.
– Jag är övertygad om att det har skadat honom. Att få uppmärksamhet är enkelt, men att bli omtyckt är svårare. Uttrycket ”all PR är bra PR” har aldrig stämt och jag tror att Pewdiepie skulle vilja ha mycket ogjort, säger han.
Gynnas att vara störst
Trots Pewdiepies många kontroverser är han, om än minimalt, fortfarande störts på Youtube med T-series hack i häl. Och varför det är viktig att vara störst på Youtube, handlar helt enkelt om att man gynnas av det, förklarar Lundqvist.
– På Youtube leder storlek till tillväxt. Till skillnad från många andra sökmotorer tittar Youtube väldigt mycket på antal visningar, prenumerationer och kommentarer. Ju större du blir, desto lättare blir det för dig att få fler följare, säger Tobias Lundqvist.