Suezkanalen har stått still i båda riktningar i nästan en vecka på grund av att ett fartyg suttit fast på tvären i kanalen. Enligt Johan Woxenius kan det dröja ett tag innan vi i Sverige påverkas av stoppet.
– Fartygstransporterna tar väldigt lång tid, så det är flera fartyg som faktiskt passerat kanalen innan stoppet. Det är nog två-tre båtar till som kan komma till Göteborg innan vi märker av det här stoppet, säger han.
Handlar om stora pengar
Det har figurerat siffror på vad stoppet i Suezkanalen har kostat. Allt mellan 400 miljarder dollar i timmen enligt Bloomberg, till 14 miljoner dollar per dag. Och det är svårt att uppskatta den faktiska kostnaden, menar Johan Woxenius.
– Det beror på hur stor förseningen blir till slut. Och om förseningen innebär att det endast är lagervaror som ändå inte töms, eller om fabriker tvingas pausa, säger han.
Och fortsätter.
– Men att det har att göra med stora pengar är väldigt tydligt, säger Johan Woxenius.
Säsongsvaror
Men hur kommer vi som konsumenter märka av det här stoppet? Kanske genom att säsongsvaror, som är planerade längre fram, inte kommer i tid. Men att det skulle få större konsekvenser för priset har Johan Woxenius svårt att se.
– Transporten är en väldigt liten del. Du kommer behöva betala en väldigt liten del på längre sikt, säger han.
Se sjöfartsforskaren förklara i klippet ovan.