Miljöorganisationer och ukrainska myndigheter flaggar för en omfattande miljökatastrof efter söndagens olycka i Kertjsundet utanför den annekterade Krimhalvön.
I den kraftiga stormen bröts ett ryskt tankfartyg av på mitten och ett annat gick på grund. En besättningsman omkom och av den gemensamma lasten på över 9 000 ton olja ska omkring 3 000 ton ha läckt ut i havet, bekräftar ryska myndigheter för den ryska statligt kontrollerade nyhetsbyrån Tass.
Enligt myndigheterna ska ett arbete inledas för att fånga upp oljan.
Fartygen, som båda var över 50 år gamla, var inte gjorda för att färdas på öppet hav, konstaterar Niklas Granholm, forskningsledare på enheten för säkerhetspolitik och strategi på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.
– De är byggda i första hand för inre vattenvägar och flodtrafik, säger han.
52 nya fartyg på sanktionslistan
Genom att ta äldre fartyg i bruk har Ryssland rundat USA och EU:s sanktioner och fortsatt exportera olja och gas. I ett försök att strypa handeln beslutade EU på måndagen om att lägga till 52 nya fartyg från den ryska så kallade ”skuggflottan” på sanktionslistan.
De föråldrade skeppen utgör i många fall även rena miljöhot. Enligt Niklas Granholm finns risker för en liknande oljeolycka även i Östersjön, där många fartyg ur ”skuggflottan” i dag håller hus.
– Man kan dra en klar parallell mellan Svarta havet och Östersjöregionen, säger han.