Till vänster visas en vy av ett fartyg som kämpar mot kraftiga vågor, delvis nedsänkt i vatten. En lång pontonbrygga leder ut till fartyget från land, där det ser ut att vara svårt väder. Till höger står en person i en inomhusmiljö med en modern, stilren bakgrund, klädd i en kostym.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det finns en risk” – hör Niklas Granholm på FOI om likheterna mellan de ryska fartygen i Svarta havet och de i Östersjön. Foto: PROKUTP/Telegram via AFP & Filip Brusman

Experten: Oljehaveriet hade lika gärna kunnat ske i Östersjön

Publicerad

Med föråldrade tankskepp kringgår Ryssland sanktionerna för att fortsätta transportera olja. Efter helgens fartygsolycka i Svarta havet varnar experter för att Östersjön kan stå näst på tur.

– Risken finns, säger Niklas Granholm, forskningsledare på FOI.

Miljöorganisationer och ukrainska myndigheter flaggar för en omfattande miljökatastrof efter söndagens olycka i Kertjsundet utanför den annekterade Krimhalvön.

I den kraftiga stormen bröts ett ryskt tankfartyg av på mitten och ett annat gick på grund. En besättningsman omkom och av den gemensamma lasten på över 9 000 ton olja ska omkring 3 000 ton ha läckt ut i havet, bekräftar ryska myndigheter för den ryska statligt kontrollerade nyhetsbyrån Tass.

Enligt myndigheterna ska ett arbete inledas för att fånga upp oljan.

Fartygen, som båda var över 50 år gamla, var inte gjorda för att färdas på öppet hav, konstaterar Niklas Granholm, forskningsledare på enheten för säkerhetspolitik och strategi på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.

– De är byggda i första hand för inre vattenvägar och flodtrafik, säger han.

52 nya fartyg på sanktionslistan

Genom att ta äldre fartyg i bruk har Ryssland rundat USA och EU:s sanktioner och fortsatt exportera olja och gas. I ett försök att strypa handeln beslutade EU på måndagen om att lägga till 52 nya fartyg från den ryska så kallade ”skuggflottan” på sanktionslistan.

De föråldrade skeppen utgör i många fall även rena miljöhot. Enligt Niklas Granholm finns risker för en liknande oljeolycka även i Östersjön, där många fartyg ur ”skuggflottan” i dag håller hus.

– Man kan dra en klar parallell mellan Svarta havet och Östersjöregionen, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.