Person i brun kavaj gestikulerar mot en bakgrund med rök och eld.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Niklas Granholm, forskningsledare på Totalförsvarets forskningsinstitut, berättar i Aktuellt om de eventuella konsekvenserna efter kollisionen i Nordsjön. Foto: ur Aktuellt 10/3

Experten om kollisionen i Nordsjön: ”Kommer bli miljöskador”

Uppdaterad
Publicerad

Efter kollisionen mellan oljetankern Stena Immaculate och lastfartyget Solong i Nordsjön fortsätter arbetet med att bedöma skadorna och risken för utsläpp.

– Det kommer att bli miljöskador, men omfattningen är svår att bedöma i dagsläget, säger forskningsledaren Niklas Granholm.

Efter en omfattande insats har man lyckats få kontroll på den brand som uppstod på Stena Immaculate när fartygen kolliderade. Nu arbetar brittiska sjöfartsmyndigheter, i samarbete med internationella enheter, för att hantera situationen och minimera påverkan på havsmiljön.

USA-registrerade Stena Immaculate används för att transportera flygbränsle åt det amerikanska försvarsdepartementet. Bränslet var avsett för USA:s flygbaser i Storbritannien.

Solong, registrerat i Portugal, transporterade bland annat 15 containrar med natriumcyanid, ett giftigt ämne som används i industriella processer. Det är ännu oklart om någon del av lasten har hamnat i vattnet.

Niklas Granholm, forskningsledare på Totalförsvarets forskningsinstitut, berättar mer om de eventuella konsekvenserna i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.