Larmet om olyckan kom 10.48 på förmiddagen, svensk tid. Bilder från platsen visar hur rök och flammor slår upp från den 183 meter långa oljetankern. En stor räddningsoperation bestående av helikoptrar, flygplan och båtar med utrustning för att släcka bränder skickades till platsen.
Stena Immaculate används för att frakta flygbränsle på uppdrag åt det det amerikanska försvarsdepartementet. USA har flera flygbaser i Storbritannien.
Rederiet som äger lastfartyget Solong, Ernst Russ, dementerade i ett uttalande under tisdagen uppgifterna om att det skulle funnits containrar med det giftiga ämnet natriumcyanid på fartyget, rapporterar Reuters. Enligt rederiet ska det ha funnits fyra tomma containrar som tidigare innehållit ämnet, och att dessa kommer fortsätta att övervakas.
Besättningen i säkerhet
Totalt 36 personer från de två besättningarna har förts i land till den närmaste hamnen i Grimsby på den brittiska östkusten, rapporterar Sky News. En person från lastfartyget Solongs besättning saknas fortfarande.
Erik Hånell, vd för Stena Bulk som deläger Stena Immaculate, säger till SVT Nyheter att besättningen är i säkerhet.
– Som jag förstår det är alla oskadade. Men de är självklart chockade och glada att de har klarat livhanken, säger han.
Dimma när fartygen kolliderade
Det är inte känt vad som orsakade olyckan. Stena Immaculate hade färdats från Grekland till hamnen i Hull och låg vid tillfället för ankar, ungefär 1,5 mil från kusten. Solong färdades norrifrån på väg från Skottland till Nederländerna i en hastighet av 16 knop, vilket är normalfart.
Martyn Boyers, hamnchef i Grimsby, säger till Sky News att det var relativt gynnsamt väder med omkring två meter höga vågor vid tillfället.
– Det enda är att det var väldigt mycket dimma den här morgonen. Men alla fartyg nu har all nödvändig utrustning såsom radar för att navigera. Så det är en väldigt, väldigt ovanlig och tragisk olycka, säger han.